Sunday, January 23, 2011

FULLT KAOS I GJESTEHAVNA

Sesongåpningen av gjestehavna i Son kan bare karakteriseres som det totale kaos. Bølgebryteren, som tidligere var en del av gjestehavna, disponeres nå gratis av seilforeningens medlemmer, som kan ha båtene liggende der til havna åpner 1. mai. Personlig ble jeg, som medlem, forvist av havnesjef Roger Finstad, fordi "havna disponerer Seilforeningens brygge"!

Gjestende båter på Seilforeningsbrygga betaler redusert avgift fordi det verken er strøm (som havnesjefen har koblet fra) eller vann på brygga. På gjestebryggen utenfor havnekontoret betales en annen og høyere avgift (kr 150) fordi det er el men ikke vann.

Ingen av prisene er forankret i kommunestyrets vedtak, hvor gjesteavgiften er lagt om fra i år, fra to pris ordningen (for liten og stor båt) til 6 kr pr fot lengde. For familiebåter og oppover innebærer dette grovt sagt en dobling.

Prisen på Aker Brygge er 9 kr. Horten og Moss har praktisk talt like priser, ca 1/3 lavere enn Son. Havneavgift basert på båtens lengde er fornuftig (jeg foreslo ordningen for kommunen for to år siden) men 6 kr er alt for mye. I økonomisk forstand er pengene gjestende båter bruker på land av langt større økonomisk interesse enn havneavgiften. En prising som medfører mindre besøk er dermed samfunnsøkonomisk uheldig.

Det er mulig 6 kr kan brukes i fellesferien. Utenfor bør prisen halveres. For høy gjesteavgift medfører mindre besøk, og dermed mindre inntekter for havna. Både havna og samfunnet tjener på mange gjestende båter, som allikevel gir større totale inntekter enn færre båter som betaler høyere avgift.


 

Dersom havnesjef Roger Finstad ikke løser konflikten med seilforeningen ligger det an til forskjellige regimer i gjestehavna i sommer, med store avvik etter hvilken brygge gjesten legger til ved, med lavere inntekter til følge.

Situasjonen i havna, hvor kommunen har lagt seg ut med omentrent alle brukerne, er det totale nederlag for linjen eiendomssjef Kjell Tjernsbekk har lagt opp. Havnespørsmål er for kompliserte til at han og havnesjefen er i stand til å finne gode samfunnsmessige ordninger.

Alle havner det er naturlig å sammenlikne Son med har selvstendige havnestyrer sammensatt av faglig kvalifisert nautisk personale. Son og Vestby renner over av ubrukt nautisk kompetanse, jfr. søknadene til havnesjef stillingen, hvor Finstad stilte i det nedre sjiktet når det gjaldt nautiske kvalifikasjoner. Hvor langt ned får vi aldri vite fordi kommunen nektet å utlevere utvidet søkerliste til søkerne.

Ufrivillig har havna selv gitt en føring i så måte med sitt nye motto på hjemmesiden: "Son havn – en havn for deg!" Åpenbart inspirert av Norges lengstlevende TV såpe "Hotell Cæsar – et hotell for deg". For de som orker å se mer enn fem minutter vet hva som venter i Son havn i årene som kommer.