Sunday, January 23, 2011

Priskarusell for de kommunale båtplassene

Lokalmagasinet redegjør 12.10.10 om "Priskarusell for de kommunale båtplassene". Havna består av en gjestehavn og en småbåthavn med faste båtplasser. Hver av havnene har eget regnskap og skal gå i pluss. Havnen med de faste plassene ble bygget i 1981 og 1982 med tilskudd av statlige midler fra bensinavgiftsfondet og lån bekostet av båteierne. Kommunen bidro ikke økonomisk. Havna har siden den ble bygget vært utleid med alle plassene. Dermed er det en enkel oppgave å regne ut leieprisen for å få regnskapet i balanse. I denne del av havna har det heller ikke skjedd utbygginger. Nesten 30 år etter er lånene nedbetalt og havneleiene burde vært tilsvarende lave.

Når det gjelder gjestehavna er bildet motsatt. Inntektene er usikre og kostnadene er konstante og høye. Altfor høye. I tillegg kommer at gjestehavna er langt fra sitt optimale nivå mht full utnyttelse. Under eiendomssjef Tjernsbekk og havnekomiteen har kommunen leid service lokaler til en pris som overstiger gjesteinntektene. I praksis betyr dette at kommunen betaler for gjestende båter. Kommunen løser problemet med å overføre midler fra de faste plassene. Jo dårligere resultatet blir i gjestehavna, jo mer stiger leien på de faste båtplassene. Og pensjonistene skvises ut.

Dette er en utvikling ingen er tjent med. Fra å tilby båtplasser for alle innbyggerne er plassene blitt et høyskost tilbud til de med mest penger. Dessuten er det prinsipielt feil at leietagerne på faste plasser subsidierer gjestehavna.