Sunday, January 23, 2011

STOLLEK I SON HAVN

Vestby kommunestyre vedtok i møtet 10.12.10 å overføre ansvaret for havna til rådmannen, og å tilsette en økonomi konsulent ("Eiendomssjefen ut av havna", LM 30.11.10). At havna har hatt sine annus horribels under eiendomssjef Tjernsbekk lar jeg ligge. Likeledes at nå kan det bare gå oppover, men det sa vi og da forrige havnesjef sluttet…

Det som interesserer er hvordan manglende kunnskap om havnedrift forsøkes kompensert med tilsetting av stadig flere medarbeidere, fortsatt uten nautisk kompetanse. Ett lite historisk tilbakeblikk illustrerer mitt poeng:

Havna som vi kjenner den i dag ble bygget (etter stor politisk uenighet) i 1980 årene. Kommunen hadde et havnestyre underlagt rådmann Wittusen, som ikke blandet seg i utbygging eller drift. Det var ingen havnesjef. Ragnar Evensen var havnebetjent og sto for kommunens opplag på Son havn nord. Kontorarbeidet, inkl utsendelser av leie, tildeling av plasser mm ble delt mellom styrets formann og Greta Herø på timebasis, manuelt uten EDB støtte. Regnskapet har alltid vært ivaretatt av kommunekassen.

Da havna var ferdig bygget (uten ett øre kommunale midler) kom det forslag fra kommunen om å legge havna under teknisk etat. For å sikre nautisk kompetanse ved drift og utvikling av havna (sic) opprettet havnestyret stillingen som havnesjef i 1984. Etter Wittusen og til 2005 lå havna under Park og Idrett, hvilket fungerte utmerket. Utviklingen deretter kjenner alle.

I en erkjennelse av at de verken hadde interesse eller kunnskap oppløste havnestyret (styremedlemmene satt i kommunestyret) anno 2000 seg selv, og kommunen tok urettmessig millionbeløp fra havnekassa. Havna kom ut av politisk kontroll, underskuddene, og leiene, økte ukontrollert under eiendomssjef Tjernsbekk. Tre saker (av mange) er tilstrekkelig til å belyse hans uforståelige vedtak:

  • Bryggeplassinnskuddene ble tilbakeført leietagerne. For å finansiere tilbakebetalingen tok havna opp lån til fastrente. Innskuddene fra leietagerne var rente og avdragsfrie. Hvorfor bytte gratis innskudd med dyre (den flytende renten gikk ned med 50 %) fastrente lån?
  • Flytebrygger har begrenset levetid, og bryggene i Son er 30 år gamle og på overtid, uten fond til å møte utskiftinger. Tror kommunen båteierne betaler ubegrenset for båtplass?
  • Spuntveggen/A brygga langs Hølen elva mot Son havn nord blokkene må utbedres for store beløp, penger havna ikke har, lengre. Helt fra 1980 ble det satt av til et fond for vedlikehold av spuntveggen. Stagene er av jern og ruster i stykker og må med mellomrom byttes. Unnlatelsen av å bygge opp et fond (hvor er fondet fra 80 årene?) er nærmest tjenesteforsømmelse fra eiendomssjefens side. Når oppdagelsen av at jern ruster i saltvann kommer som en overraskelse forstår man at havna styres av amatører. En annen sak er at kommunen (på tross av gjentatte oppfordringer) aldri utredet konsekvensene for spuntveggen av trykket fra boligblokkene.
  • Leien av nytt servicebygg til astronomisk (i forhold til inntektene) leie. Kommunen hadde utmerket service tilbud i torgbygget til en fjerdedel og tilbud om forlengelse.
  • Allikevel fremstår vinterstengningen av havnasom mest ubegripelig. Son havn har aldri vært stengt adminstrativt, ingen andre havner er stengt og det er umulig å se noen fornuftig grunn. Annet enn at kommunen, som den gjør, kan holde åpent for utvalgte, også kalt "trynefaktoren".

Med vedtak om tilbakeføring til rådmannen sluttes sirkelen fra 1980, men altså med en økonomikonsulent i tillegg til havnesjef. For meg som ledet byggingen og driften av havna på fritiden, uten hjelp av PC, fremstår dagens bemanning som totalt overadministrert. Sesongen er noen måneder og kravet om leie sendes en gang i året.

I etterpåklokskapens lys var opprettelsen av fast stilling som havnesjef en unødvendig belastning på båteierne (begge havnesjefene før Finstad satt til pensjonsalderen). Ventelistene var lange allerede før havna var ferdig, og vi så for oss en utbygging (som havnesjefen skulle gjennomføre) som aldri kom. At havnesjefene fikk rolige dager er et understatement. Som en kuriositet kan jeg nevne at forrige havnesjef, under Tjernsbekk, avspaserte! på sommeren for overtid på vinteren. Finstad ble ansatt på sensommeren og hadde nok overtid til å avspasere en lengre juleferie.

  • Stolleken mellom RO (ResultatOmråde) sjefer må opphøre.
  • Søkerlisten til Finstads stilling struttet av innenbygds havnekompetanse tilstrekkelig for havnestyrer i mange år.
  • Havnestyret må gjenoppnevnes med kompetente medlemmer.
  • Inntil eventuell utbygging vest of syd for skjæret er det ikke bruk for havnesjef.
  • Havnebetjentene klarer sommertrafikken under ledelse av havnestyrets formann

Det grunnleggende spørsmål er om det er en kommunal oppgave å drive en havn for fritidsbåter? I Drøbak og Oslo driftes båtplassene av båteierforeninger.