VESTBY KOMMUNE I KRIG MED SEG SELV
Fortøyningssaken mellom Haugh og kommunen endte med at båteierne må kjøpe nytt utstyr etter at havnesjef Finstad kastet det gamle. Jeg lar ligge det problematiske med Haugh alene mot kommunens, i denne sammenheng, ubegrensede ressurser. Likeledes hvordan domstolenes prøvningsrett overfor forvaltningsvedtak over tid er begrenset, jfr. Amelie saken.
Det virkelige interessante i saken har ikke med tauverk å gjøre:
- "Finstads medga i sitt partsinnlegg at han ved tiltredelse i stillingen som havnesjef ikke hadde noen kunnskap om havner og flytebrygger". LM 19.01.2011 12:44. "Når utgangspunktet er som rarest blir resultatet ofte galest" har sjeldent vært så treffende som i Finstads tilfelle. Politimannen som med kommunens velsignelse gjorde om småbåthavn til en kommunal varetekt. Naturlig nok siden det var derfra han hadde erfaring. Tanken om båteierens frihet må ha vært et sjokk for Finstad. Akkurat som bygningssjef Fæste tror at huseierne vil ødelegge husene hvis ikke bygningssjefen har full kontroll og veiledning, "vet" Finstad at full frihet vil medføre kaotiske forhold i havna. Derfor er det naturlig at båtplassene (les "cellene") ryddes for unødvendig inventar som fortøyninger. Besøkende på havnekontoret (les vaktrommet) må settes ettertrykkelig på plass slik at ikke andre båteiere (les innsatte) får griller om å ta seg friheter. Finstad er, som oss alle, et produkt av sin bakgrunn, in casu som arrestforvalter
- "Han tok derfor kontakt med produsenten for å få "innputt" derfra." Produsenter av flytebrygger er på hugget for salg og service og har samme interesse for en uerfaren havnesjef som ulven har for et lam. Når Finstads utførelse av jobben som havnesjef skal vurderes er det bare å følge pengestrømmen. Som leder av utbyggingen av havna vet jeg hvor viktig det er å ha egen faglig kompetanse inne når "tilbudene" fra produsentene strømmer på.
- "Vi ser nå at 90 prosent av alle administrative ressurser brukes opp av 10 prosent av kundemassen. Noen har rett og slett veldig vanskelig for dette med båtplasser. Resten har helt greie forhold til å leie en kommunal båtplass. Dette er jo tuftet på sunn fornuft, og det er nok slik at Son har noe mer problematiske forhold enn for eksempel Moss og andre båthavner, avslutter havnesjefen." MA 21.1.2011. Finstad underslår den andre, og mer sannsynlige forklaringen, at båthavnene i Moss ledes av båtforeningene, og havna av et kompetent havnestyre. For øvrig tyder utsagnet tyder på at Finstads psykologiske innsikt ligger på nivå med de nautiske kunnskapene. Båteiere er et flegmatisk folkeferd og det skal meget til at misnøyen kommer åpent i dagen. Når hver 10. båteier gir åpent utrykk for misnøye nærmer vi oss i realiteten et opprør. Tallet for hvor mange som er sagt opp/har sagt opp plassen hadde vært vel så interessent.
Havnesjef Finstad, det er ikke "sunn fornuft" å betrakte havna som et fengsel, hvor løse tauender kan ha alvorlige konsekvenser. Spesielt som båteierne har betalt havna selv.
Det er helt surrealistisk at eiendomssjef Tjernsbekk, som knapt vet veien til havet, ansetter en politimann som "ikke hadde noen kunnskap om havner og flytebrygger" og som naturlig nok strever med å bringe havnedriften inn i en for ham kjent sammenheng.
Dårlig miljø og dårlig økonomi går her, som andre steder, hånd i hånd.
Hvis det er slik at velgerne får de politikerne de fortjener, og politikerne den administrasjonen de fortjener, er Vestby velgerens politiske innsikt på et lavmål. Det er dessverre intet som tyder på at valget til høsten vil endre dette.
I excil. hcaa
<< Home