Sunday, January 23, 2011

HAVNESJEF FINSTAD RASERER SON HAVN

ØB 20.2.09 meddeler i dobbeltsidig oppslag at Vestby kommunes havnesjef Roger Finstad har sagt opp 50 utenbygdsboende fra Son småbåthavn, og at plassene er frigjort for innenbygds båter. Dette er feil.

I utgangspunktet er faste plasser i havna forbeholdt innenbygds boende. Av forskjellige grunner vil alltid noen plasser være ubenyttet. Båten kan være solgt og det tar tid å kjøpe ny, sykdom med mer. Disse midlertidig ledige plassene kan havnekontoret leie bort, til en betydelig høyere leie, for et år av gangen. Slike plasser er lite aktuelle for innenbygds boende som vil kjøpe båt, ganske enkelt fordi det er usikkert om plassen vil være ledig neste år. Utenbygdsboende, som har båt men ikke plass, bruker gjerne plassene. De må uansett leve med ad hoc løsninger fra år til år, og har selv valgt denne usikkerheten ved å kjøpe båt uten å ha plass i noen havn.

Kollektiv oppsigelse av 50 utenbygds leietager til midlertidig ledige båtplasser er talentløst, ettersom de færreste innenbygdsboende vil kjøpe båt på så usikkert leiegrunnlag. I tillegg kommer at det er mest fremleie på de største plassene, og kommunen kan knapt vente et kjøperush fra innenbygdsboende i disse finanskrisetider.

Resultatet av å kaste ut utenbygdsboende midlertidige leietakere kan raskt bli tomme plasser til sommeren med ditto leieøkning. Slik sett skaper Vestby kommune en klassisk "boble" ved å sette "markedsmessig" leie, langt over de reelle kostnadene. Flere og flere innenbygds leietagere vil falle fra pga kostnadene, hvoretter utenbygds leietakere som fortsatt har båt får tilbud om rimelig plass.


 

I samme oppslag opplyser ØB at Kongelig norsk motorbåtforening vurderer sak mot Vestby kommune fordi havna er forbeholdt innenbygdsboende. Det er en rettssak jeg i tilfelle ser frem til. Jeg har aldri forstått hvordan kommunen kan forbeholde en regional ressurs som en havn for egne innbyggere. Dette er en proteksjonisme som det er lett å se uønskete konsekvenser av på andre friluftsområder, Alby bare for Mossinger osv.

Etter at kommunen har sørget for arkitekt Kjell Reines kasser i sjøkanten på Son havn nord og hotellet er det ikke lett å forstå motstanden mot en båthavn fra skjæret mot Marietangen på Laksa siden. Det er dessuten langt mer miljøvennlig enn havnesjef Finstads forslag om å gjøre om Glenneparken til bryggefundament for nye flytebrygger, ivrig applaudert av nabo og medlem av havnekomiteen Claus Landmark.

Avslutningsvis noterer jeg meg at familien Sundby i leserbrev i MA følger opp Finstads gjentatte usakelig og udokumenterte anklager mot den forrige havnesjefen. Hans opptreden (dokumentert i Båtliv serien) slo ofte tilbake mot ham selv. Men derfra til anklager og mistenkeliggjøring om urent trav bringer debatten på et lavmål, særlig som havnesjefen selv er utenlands og avskåret fra å svare for seg.

Sett i det større perspektivet vil selvsagt Son overleve både Finstad, eiendomssjef Tjernsbekk og spesialrådgiver Haugberg i kommunen. Men du verden så unødvendig og kostbart dette blir.