Sunday, January 23, 2011

BALKONG OPPKLARING

I anledning fylkesmannens vedtak i klagesak avlegger LM meg en visitt med omtale av den "ulovlige" balkongen på "forargelsens" hus. Som nabo til Sons styggeste hus, Kiwi bygget, med lokal rekord i "ulovlige" tiltak, er det vanskelig å forstå hva redaktøren mener med forargelsens hus hos oss.

Når det gjelder "ulovlighet" er det åpenbart behov for en juridisk oppryding, hos så vel kommunen som redaktøren, som synes å bruke ulovlig som synonym til ikke meldt tiltak. Som det fremgår av kommunens hjemmeside for byggesaker er en rekke mindre tiltak fritatt for melde eller søknadsplikt, helt lovlig. Dersom det viser seg at et tiltak allikevel er melde eller søknadspliktig, har tiltaket krav på normal byggesaksbehandling. Et tiltak er dermed ikke ulovlig før det foreligger et endelig avslag. Balkongen er midt i prosessen. Når den blir godkjent er balkongen lovlig, og har aldri vært annet.

Tilsvarende kan byggebot bare brukes overfor ulovlige tiltak. Når kommunen har trukket tilbake et utall bøter og trusler om politianmeldelser, er det i erkjennelse av at balkongen ikke er ulovlig. Dersom balkongen hadde vært ulovlig, som redaktøren skriver, kunne kommunen brukt bøter og politianmeldelser.

Det skumle med å bruke begrep som ulovlig feilaktig er at tanken kan ledes av terminologien. Når kommunen i hvert eneste brev omtaler balkongen som ulovlig, er det åpenbart i et forsøk på å legge føringer for det endelige resultatet.

Særlig betenkelig er dette fordi saksbehandlingen skal være nøytral og uavhengig, og i hvert fall ikke forhåndsinntatt, som kommunen åpenbart er når den bruker ulovlig om et tiltak som er til behandling. Problemet er selvsagt at det er vanskelig for kommunen å godkjenne et tiltak som den selv fra første brev har karakterisert som ulovlig. Rettslig sett er kommunen inhabil til å behandle balkongen som byggesak etter at den er karakterisert som ulovlig før saksbehandlingen er startet.

Balkongen er et symptom på linje med Hølen skolen flyttingen og stengt havn, på at noe grunnleggende er galt i kommunes forvaltning. På byggesaks siden snakker vi om uriktig regelbruk og usakelig forskjellsbehandling.

Faktisk var hovedgrunnen til at balkongen ble oppsatt uten søknad et ønske om å avkle kommunens byggesaksbehandling. At Kiwi kunne drive i tre år ute tillatelse og Kjus på Storholmen måtte rive moloen mens kommunen fylte sundet med flytebrygger og hotell i sjøen er et tilfeldig utvalg av saker (for ikke å nevne Son havn nord og Coop butikken ingen vil ha og Spa hotellet) som viser at kommunens byggesaksbehandling er under enhver kritikk, og ikke i samsvar med de mest elementære rettsikkerhets garantier for kommunal saksbehandling.

Dessverre har Høyre velgerne sørget for en ordfører som har gjemt seg, og hvor administrasjonen har overtatt ledelsen av kommunen.