Saturday, October 09, 2010

OKKUPASJONEN AV SON


Oppslaget “Senket båten til havnesjefen i Son” Moss Avis nettutgave 9.9.10 medførte en rekke kommentarer.

Som utflytter etter 34 år i Son satte jeg spesielt pris på innlegget:

“Trist som f......

Skrevet av: utflyttet , 10.09.2010, kl. 15:54

Soon er ikke den uskyldige rolige perlen som jeg vokste opp med lenger, nei... Da man ruslet ned til Son og snakket med de du møtte på veien. Havna var ikke overfylt av enorme båter og sentrum full av biler. Du kunne kjøpe nykokte reker rett fra fiskebåten på brygga.. Nei, Soon er vel egentlig overfylt og da blir vel idyllen og respekten for hverandre borte.... Trist.. Blir ikke noe godt samfunn av slikt. (min utheving)

I motsetning til sammenlignbare tettsteder langs Oslofjorden og svenske vestkysten har Soningene ikke innflytelse på utviklingen lokalt. Vestby kommune har drept Son som regionalt rekreasjonssted for befolkningen i et stort omland. Utbyggingen har vært langt større enn samfunnet kunne absorbere, og langt større enn infrastrukturen kunne takle. Viktige rekreasjonsområder er gjennbygd, Spa hotellet, og badevannet ødelagt gjennom naboskapet til hotell havna.

For Vestby kommune er Son en økonomisk melkeku hvor kommunal eiendom selges og salgssummen brukes til Teten, Prestegården, utsmykking av rådhuset mv. Parkeringsplassene foran rådhuset er finansiert av kommunens inntekter fra frikjøpte parkeringsplasser i Son. Enda er ikke kommunen fornøyd. Son skole, som kunne blitt nytt sykehjem, er solgt til fordel for kommunekassen. Soninger med behov for sykehjemsplass skal plasseres på gamle Såner ungdomsskole. En kommunikasjonsmessig avkrok hvor utsikten skifter fire ganger i året. Kommunestyret godkjenner inneværende måned, uten nabovarsling, bygging av like høye hus som på Son havn nord, men nå på Kiwi tomten. Skjebnen til Klubben, som gikk fra signalbygg til steinbrudd, er vel kjent. Utviklingen i Son (Vestby?) havn må sees på denne bakgrunn. Havnesjef Finstad var den dårligst kvalifiserte søker, målt etter normale nautiske kriterier. Når (Vestby!) havnekomite består av formann i sportsfisker foreningen (forbud mot fiske fra flytebryggene!), pensjonerte rektorer og “Harly” formann er det ikke mye håp. Eiendomssjefen forvalter havna på vegne av kommunen. Han kommer fra Spydeberg og har ikke kjente nautiske kunnskaper. Havnesjef Finstads dårlige dømmekraft er tidligere grundig dokumentert. Når det gjelder opskårne dekk, hundebæsj og sunket båt erindrer jeg tidliger ordfører Ludvigsen, som hevdet at motstanderne av Son havn nord utbygguingen hadde tatt turen til fjellet og løsnet hjulboltene. Ved nærmere undersøking viste det seg at bilen kom rett fra hjulbytte og at løse bolter hadde en naturlig forklaring. Vi som hundeeiere vet at bikkjene har fast steder de gjør fra seg. Elveveien er populært hundelufte område og det kan tenkes at en hund har valgt seg ut havnesjefens oppkjørsel, uten at eieren har obeservert dette? Oppskårne dekk er og noe dritt og forekommer ganske meningsløst til tider. Jeg har selv observert havnesjefens konebil stå over flere døgn med kommunal tjenestebil tillatelse foran havnekontoret. Dessverre er plassen ganske skjermet for innsyn nattestid, uten at hærverket kan knyttes til havnesjefen som sådan? Når det gjelder den famøse sunkne ny restaurerte havnesjef båten er det dessverre erfaring for at nettopp restaurerte båter er utsatt for uhell som kan ha naturlig forklaring når de kommer i sjøen. Oversette skroggjennomføringer som lekker, ditto propellhylse mm. Var det lensepumpe i båten og har egentlig noen sett konkret åpen vannslange i båten, eller er dette en hypotese?

Vi er flyttet for godt fra Son og har søkt asyl på Aker brygge – i båt. Å leve under okkupasjon fra Vestby lovet ikke godt. “Nei, Soon er vel egentlig overfylt og da blir vel idyllen og respekten for hverandre borte.”