Sunday, April 09, 2006

SON HAVN NORD – PLANUTVALGETS APRIL MØTE OM NYE TAK

Til Vestby kommune

Rådmannen

Vedr Son havn nord – planutvalgets april møte om nye tak

Under Son næringsforening møte torsdag 5. april 06 uttalte prosjektleder Helge Lund-Roland i Profier AS, om eier halvparten av Son havn nord, at tegningene og søknad for nytt mansard tak for boligblokkene, og dispensasjon for forretningsbyggene, var sendt kommunen og skal behandles i planutvalgets april møte.

Som part i saken gjør jeg oppmerksom på Plan og bygningslovens § 93, b hvoretter fasadeendring (som nytt tak blant annet vil være) ikke må utføres uten søknad, og denne skal på vanlig måte nabovarsles med 14 dagers uttalefrist. Med kommunens overtredelse av varslingsreglene for igangsettingsvedtaket 13.12.05 i frisk minne, krever jeg:

Þ bekreftet eller avkreftet at planutvalget skal behandle takene på Son havn nord i april, og i så fall

Þ nabovarsel og

Þ en øyeblikkelig forklaring fra kommunen på hvorfor jeg ikke har mottatt nabovarsel allerede

Helge Lund-Roland kunne i samme møte redegjøre for at mansardtaket var søkt løst innenfor fjerde etasjen, hvilket jeg uten å se en tegning protesterer mot. Mansardtak som beskrevet i fylkemannens vedtak vil måtte få konsekvens for tredje etasje.

Som nabo motsetter jeg meg enhver dispensasjon for takene på forretningsbyggene. Hvordan kommunen ”in the first place” kunne la flate tak med bilparkering passere som mansard tak etter reguleringsplanenes krav, er meg komplett uforståelig. Kommunen bør ikke forsøke reprise på den øvelsen, og heller ikke noen ny jukse mansard på boligblokkene.

Helge Lund-Roland vedgikk i samme møte at det knapt var teknisk mulig å bygge mansard på foretningsbyggene. I så fall foreligger en bevisst, og på eget ansvar, oppføring av bygg som ikke tilfredsstiller reguleringsplanenes krav, og som jeg derfor krever planutvalgets vedtak om riving.

Fordi Son havn nord saken er av betydelig offentlig interesse, og saken tidligere er ytterst lurvete håndtert fra kommunens side (jfr fylkesmannens vedtak), er blindkopi av dette brev sendt til lokalavisenes redaksjoner, aksjonister, velforeningen (som heller ikke er varslet) og politiske representanter.