Sunday, January 23, 2011

RØDE HUNDER I SAGAVEIEN

Torsdag 16.4.09, dagen etter "Bør bygningssjefen å gå?" (LM 15.4.09), dukker Vestby kommunes svar på Reodor Felgen opp i Sagaveien i Son. Utstyrt med ryggsekk med GPS tallerken antenne på stang og monitor med digitalt display og audio markerte han den regulerte veikanten med rød spraymaling.

Ytterst vennlig og forekommende forklarte han at kommunen hadde behov for å markere den regulerte veikanten foran min bolig, og boligene på begge sider. Veikanten for resten av Sagaveien, og andre kanten mot Kiwi, var det tydeligvis ikke nødvendig å ha kunnskap om, enda den til tider byr på større trafikale problemer. Det blir interessent å se hva kommunen skal bruke sin nyervervede kunnskap om den regulerte veikanten for et lite stykke av Sagaveien til.

Fordi røde malingsflekker på gress og søle har kort levetid, oversendte jeg dagen etter en fotodokumentasjon til kommunen over oppmålingen. Tydeligvis uten særlig interesse, i hvert fall utløste forsendelsen ingen reaksjon eller takk fra kommunen.

Som det fremgår av fotografiene ligger den regulerte veikanten kloss i eiendomsgrensen, og på et sted ligger grensemerket i den regulerte veien. I den trange bebyggelsen i Son er slikt påregnelig, men på denne strekningen av Sagaveien grenser veien til to store åpne parkeringsplasser. Mens det ennå er tid (før Kiwi utbyggingen vedtas) kan kommunen få til vei med fortau mot eksisterende bebyggelse.

Dersom oppmerkingen ikke var tilfeldig, er det mulig "Finstad" syken, med konstruerte problemer, har trukket på land. Kanskje bilene våre, som står i den regulerte veien, skaper problemer vi har vært ukjent med i tretti år. Samme type problemer som førte til at Dampskipsbrygga ikke lenger kan brukes av båter og havna stenges om vinteren.

I så fall vet vi at Vestby kommune ikke lærer. I motsetning til dialog avler press motpress. Jo mer de maser, jo større bøtene blir, jo mer, og hardere, skriver jeg. Jo mer den overbetalte staben til rådmannen pønsker ut av straffereaksjoner (kommuneadvokaten: "Ser jeg båten din en gang til i havna blir den tatt på land"), desto mer moro har jeg.

Om ikke bilen lenger kan parkeres er det kommunen som har et problem, ikke jeg: Administrasjonens prestisje går foran ønske om å gjøre kommunen til et godt sted å bo.

Son overlevde krigen. Til høsten er det bare igjen to år av John Ødbehrs tid om ordfører. Jeg slutter meg til avdøde Sons patriot Sigurd Stene som ofte avsluttet samtalen med: "Hold ut".

Selv Røde hunder går over.