Thursday, September 11, 2008

SON HAVN

Jeg slutter meg fullt ut til Steinar Christensen, Son, i Moss Avis 4.9.08:

"Årets Hollenderseilas har vært en formidabel suksess. For Son seilforening, kafeer og restauranter, og for Sons næringsliv generelt. Dette takket være ekstra innsatts fra frivillige medlemmer i Son Seilforening, havnekontoret ved den nye havnesjefen, Vestby kommune, og ikke minst seilerne selv." (At Christensen ikke deler æren med havnens erfarne havnebetjent skyldes sikkert en forglemmelse. Tilsvarende burde han forklart nærmere hvilket bidrag kommunen har levert.)

Som en strøm av dansende røde og grønne innsekter viste lanternene at seilbåtene kom til Son sent lørdag kveld, etter fullført regatta. Store regattaer og yrende folkeliv er det vi ønsker oss i Son. Dessverre har Vestby kommunen forsømt seg med hensyn til å legge forholdene til rette for gjestende båter i større antall.

Derfor er jeg ikke enig med Christensen i neste avsnitt:

"Som ved alle store regattaer vil det nødvendigvis bli et ekstra stort «trykk» på havna ved slike arrangementer. Ingen havn dimensjoneres for dette i forkant. "

Son havn kan og bør dimensjoneres for å ta imot deltagere i de største regattaene som Hollenderen og Færder. I motsatt fall mister vi enda flere regattaer, og blir enda mindre attraktiv for gjestende båter. Son er havna som alltid er full, og uten plass for større fartøy.

Østsiden av en flytebrygge fra garntørka på skjæret til den kommer i le av Marietangen blir 800 meter og vil alene gi forsvarlig fortøyning for alle deltagerne i Hollenderseilasen. Vestsiden blir en flott båthavn med god kapasitet.

Måløy fikk Tall Ship race 2008 for sin gode og lange kaier. Tilsvarende kunne Son tilby seilskuter i de lavere klassene, dvs. mellom 70 og 120 fot, god og trygg havn.

Med en gangbro fra moloen vil "ny" havna knyttes til Son sentrum, og båtopplaget kan brukes som sommer parkeringsplass. Tiden er inne for å tenke nytt og innovativt i havna. Problemet er at kommunens administrasjon og politiske organer er fylt av de samme personer som på tyve år ikke har kommet med utspill for utvikling av havna.

Typisk redegjør Vestby Avis 11.9.08 om et par fra Vestby som bor i båt i Hallangspollen ved Drøbak. Trygve Thorsen Fr.p, formann i Havnekomiteen, som har som uttalt målsetting å legge havna død og mørk til vinteren, gir familien lite håp om vinterfortøyning i Son. En bøyerekke parallelt med, og akterfortøyd i, Seilforeningsbrygga vil gi plass til mange store båter, sommer som vinter.

For alle andre enn kommunens eiendomssjef Kjell Tjernsbekk og Thorsen er en havn full av liv også om vinteren et sterkt ønske som vil løfte Sons kvaliteter mange hakk. Gode og forsvarlige løsninger finnes innenfor nåværende anlegg, men det er ikke riktig at blind høne finner korn.

Årets Hollenderseilas viste med all tydelighet en administrasjon og en havnekomité som ikke er sine oppgaver voksne. Å satse på vindstille og flaks er dårlig sjømannskap og er en sentral ingrediens i mange forlis. Å starte vinterplanleggingen i september, som Thorsen annonserer i Vestby avis, er i tillegg elendig planlegging.