Sunday, August 31, 2008

SON HAVN I BAKLEKSA

Årets Hollenderseilas siste helg i august var en alvorlig vekker for hva som er i vente. Til tross for varsel god tid i forveien kom antall deltagende båter som et sjokk på havnekontoret, særlig natt til lørdag. Kontoret kan takke vindstilla for at en fullstendig uforsvarlig plassering av deltagende båter forløp skadefritt. En brann i denne mølja vil være brannvesenets totale mareritt, og utløse krigsliknende tilstander. Mer enn frisk bris ville utløst et skred av klager mot kommunen, og av skademeldinger.

Havna er blitt hengende igjen i bakleksa fra 80 tallet, både i forhold til lokalbefolkningens behov og økningen av antall og størrelsen på båter generelt. Kommunen kan ikke, som den har gjort i årtier, melde Oslofjordens fineste havn ut som en regional ressurs.

Oslofjordens fiskarlag er det største hinder for en hensynsfull og tidsmessig utbygging fordi vestsiden av Sonskilen er reservert fiskernes brislingsteng. Nå har vel ingen sett brislingen, og langt mindre steng i Sonskilen de siste 30 årene, og utsikten til brislingsteng i fremtiden er minimale. Fiskerlaget må ta inn over seg at brislingfiske i Sonskilen er gammel historie, og frigjøre vestsiden for brygger som kan ta imot gjester på en trygg måte, og for flere faste plasser for kommunens økende innbyggertall de siste 20 årene.

Son har fått mer enn nok av det vi ikke trenger, la oss døyve kvalmen ved å se at kommunen legger til rette for båtlivet, både lokalt og for gjester. I så måte var årets Hollenderseilas en lærepenge og alvorlig vekker.


 


 


 

SON PARKERINGSHUS

Årets Hollenderseilas var et varsel om hvilke utfordringer Son står overfor mht bilparkering i nær fremtid. Seilbåtene kom åpenbart for egen maskin og autopilot. Skipperne og mannskap kom i alle fall med bil, med total parkeringskork som følge. Vestby kommune kan ikke lenger lukke øynene for følgene av spesialrådgiver Roald Haugbergs tallmanipuleringer av behovet for parkeringsplasser i Son:

  • Son hadde den perfekte store parkeringsplassen på Son havn nord, som kommunen fylte med 60 leiligheter og Coop butikken.
  • Son mistet ikke bare en høyst nødvendig parkeringsplass. Coop butikken og leilighetene medfører et underskudd på parkeringsplasser, som må dekkes andre steder i Son sentrum. Typisk fikk Coop kjøpe seg fri fra plikten til å bygge 30 nye plasser, plasser som ikke fysisk finnes! Når alle leilighetene er innflyttet, og butikken kommer i drift, blir helgens Hollenderseilas tilstander permanente.
  • Hotellets parkeringsbehov var dekket gjennom underjordisk parkeringshus, trodde vi. Ved oppstart av hotellet viser det seg at parkeringstilbudet er underdimensjonert i en slik grad at hotellet å ha søkt om en stor utvidelse av parkeringsplassen ved badestranda, oppå en enorm steinfylling. Tankegangen må åpenbart være at etter at hotellet er bebygget er det ingen sjøfront å ta vare på lengre.
  • Haugbergs svar på vellets innvendig om manglende parkeringsplasser, og trafikk økning, under behandlingen av reguleringsplanen viser seg å være bløff fra ende til annen.
  • Samme lureri repeteres i forslaget til ny Kiwi/Viktoria/Huitfeldt reguleringsplan, som Ola Risbråte hevder vil ha så mange parkeringsplasser at anlegget samtidig løser Sons parkeringsproblem. Virkeligheten er den samme som på Son havn nord og marina hotellet, utbyggingen har underdekning på parkeringsplasser.

Løsningen ligger i å gjøre Coop butikken om til kommunalt parkeringshus. I stede for å ta lokalet i bruk slik at parkeringen forverres dramatisk, kan problemet snus til løsning. Kjørebroen til taket kan få en gren inn i "annen" etasje. Første etasje får direkte innkjøring fra gateplan.

Kjøpet finansieres uten å belaste kommunekassen. Midlene fra frikjøpte parkeringsplasser i Son dekker kostnadene til nødvendig ombygging. Selve bygget kjøpes av kommunen gjennom en leie/kjøp avtale i sin helhet finansiert gjennom parkeringsavgift. Når innbetalt leie dekker 50 % av Coops byggekostnad overføres huset til kommunen.

Forutsetningen må være at kommunen drifter huset med eget personell og at kommunen overtar avgiftsparkering ellers i Son. EuroPark er så forhatt i Son pga sin skandaløse opptreden, at det ikke er akseptabelt å overlate huset til dem. Det er heller ikke akseptabelt å tillate Coop å drive parkeringshus. Parkeringsproblemene i Son er så store at bare kommunalt eid og drevet infrastruktur er akseptabel. Alternativt må Kiwien flytte inn i Coop bygget for å minske presset på parkeringsplasser.

Ny Kiwi i eget hus, som forslaget til ny reguleringsplan innebærer, og museum eller butikker i Coop bygget vil være den ultimate katastrofe for parkeringsplasser og trafikk i Son.