Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Miljø
Telefaks: 22 00 35 35 E-post: postmottak@fmoa.no
Pb. 8111 Dep. 0032 OSLO
GNR 160 BNR 53 - SAGAVEIEN 7 LOVLIG UTFØRTE TILTAK
Jeg viser til vedlagte brev av 25.6.08 fra Vestby kommune og skal få bemerke at kommunens fremstilling faller på sin egen urimelighet når den skriver: "..men at det (vinduet) måtte bestilles og ikke var mottatt på det daværende tidspunkt."
Foranledningen for den ikke varslede kontrollen fra kommunens side var at det gamle vinduet på vel 2 x 3 meter var tatt ut av veggen mot vest i annen etasje for utskifting pga lekkasje og at vinduet var 40 år med lav isolasjonsevne. Huset kunne ikke stått med en åpning på over 6 kvm i veggen i påvente av et nytt vindu. Tvert i mot kunne vinduet ikke tas ut før det nye var klart til innsetting, hvilket ble gjort umiddelbart samme dag kommunen var på inspeksjon.
Jeg fastholder at jeg ble spurt om størrelsen og bare den. Det hadde selvfølgelig ikke vært noe problem å si at det nye vinduet var åpningsbart og smårutet. Jeg oppfattet at kommunen bare var interessert i størrelsen. Alle vinduer i huset er smårutet, og kan åpnes. Jeg så rett og slett ikke at dette var noe poeng i forhold til en "lovlighetskontroll".
Kommunen er uten hjemmel til på å kreve behandling av skifting av et panorama vindu med samme fysiske mål til smårutet som huset ellers har. At vinduet kan åpnes i form av en heve og skyve dør er heller ikke relevant.
På bildet av 8.7.08 fra kommunen vises vinduet dessuten knapt fra veien. Vi har skiftet alle vinduer rund baut i huset fra diverse fasonger til en mest mulig enhetlig smårutet form med moderne høy isolasjonsfaktor uten å ha hørt fra kommunen, før altså dette siste vinduet som dessuten skjules helt av verandaen.
Etter to års korrespondanse kan jeg fastslå at kommunens saksbehandling ikke er forankret i loven. Kommunen bruker hensynsløst en håpløs lang (klage)saksbehandling som pressmiddel for å få gjennomslag for sine uhjemlede og ulovlige vedtak. Dette vises tydelig i nærværende sak hvor rollene er byttet og kommunen har initiativet. Da er det ikke måte på hvor rask saksbehandlingen kan være.
Jeg vil i sammenhengen informere fylkesmannen om at bygningssjefen i følge lokal pressen har engasjert en privat person i Son uten bygningsfaglige kvalifikasjoner, og uten offentlig utlysning, til å utarbeide en byggskikk veileder (som for øvrig en ansatt var lønnet et år uten resultat for å lage).
Son, den 12.6.08
Hans Chr Aakre
<< Home