Thursday, March 22, 2007

Søknad om fritak for havneavgift for Noah

Vestby kommune

Rådmannen

Søknad om fritak for havneavgift for Noah, og tilbakebetaling

S/Y NOAH fra Soncruise har plass på dampskipsbrygga sammen med NOREM fra Soon sjøskole. Fartøyene er viktige miljøfaktorer som del av et levende sentrum hele året. I forbindelse med Havnekomiteens forslag om 25 % leieøkning for næringsbåter er jeg kjent med at Norem har fri kaiplass. Jeg ser at fritaket har de beste grunner for seg, men kan vanskelig se at det er grunn til at Noah skal behandles annerledes enn Norem.

Fartøy som ligger på torget på helårs basis bør behandles likt, og bør slippe havneavgift.

Som grunnlag for søknad om fritak anfører jeg:

  • Likhetsprinsippet, i det Soon sjøskole har fritak. Skolen er statsfinansiert med helårsdrift. Jeg har 8 uker effektiv sesong mellom mai og september, og det føles lite konsekvent at en mye større båt på samme brygge, med helårs drift, er fritatt.
  • Som Norem er Noah en helårs båt, en viktig miljøfaktor for å holde havna levende året rundt.
  • Båter i sjøen hele året på en offentlig brygge krever kontinuerlig oppsyn og justering, og er arbeids krevende.
  • Jeg viker plassen på kort varsel for større båter og rutebåter, slik sett er plassen langt fra min eller "fast"
  • Jeg bistår besøkende fartøy med fortøyning, i mangel av havnebetjening, både alene personlig, og, om nødvendig, med bruk av Noah til buksering. Som referanse å kan jeg blant andre gi skipperne på Sjøfartsmuseets Svanen, Kai Syvertsen 92067652, Jon Warhuus (bor i Son) 95936869 på Oslo kommunes (Sollerud skole) Dyrafjell, Petter 91814482 (styreformann på Soon sjøskole) på Hausten og Knut Hveding 98077483 på rednings skøyte.

Gjestende båter fra inn og utland som jeg har tatt i mot er så mange at jeg ikke vil forsøke meg på noen oppramsing. Den siste var franske båten Makore, som forlot Son i dag, og som sendte følgende mail: "Here is almost 3 months Makoré II is in Son. 

Storms did not want of us on the west coast. So from Hirtshals in Denmark, Makoré II came back to the Swedish coast then followed the shore to arrive in Oslo fjord.

"Go to visit Son" talled us a couple of friends in Oslo.

We came in Son, just two days before Christmas. When we arrived, no words were necesssary to decide it should be here we would stay for the winter. The village was as ones we like them, small, convivial. Quickly we discovered his friendly and helpfull inhabitants.

Then more and more we enjoyed to be there in this very well protected harbour, far of the huge storms outside, and close to people.

It was a nice occasion for Loana to meet friends, to share moments of the Norwegian life, and for three of us too during diners, meeting and so with you. It was a nice way to discover Norwegian's life.

The season goes. This winter has been small and short, but enough to enjoy to see our boat in the ice, to have nice skiing trips.

This winter looks to be backward. The west coast and Lofoten offer so much reasons to take time to be visited. Then Svalbard will not wait for us from June.

Monday, we might drop our lines on board for new horizons.

 
 

So we should enjoy to meet all the friends we shall let behind us, around a drink on board on Sunday by 12.00.

 
 

See you soon!

 
 

Fabrice Isabelle and Loana


 

  • Jeg var alene på kaia da de kom, og jeg tok farvel da de dro.
  • Jeg er ubeskjeden nok til å referere uttalelser om at uten min assistanse ville flere av fartøyene ikke frekventert Son
  • I hovedsesongen for gjestende båter, når jeg er ute oppkrever havna gjesteavgift på "min plass", uten refusjon som for privatplassene.
  • For to år siden satte jeg opp mye brukt gratis trådløst (inter)nett for gjestende båter. Nettet medfører at gjestende båter blir liggende lengre i Son i ytterkantene av sesongen, og kommer oftere til Son for å komme på nett. Trond Tronsmo er blant de mer prominente gjestene som har Son som favoritt havn, bla pga tilgangen til internett.
  • Jeg forsøker å gi tilbake til samfunnet for den fine plassen jeg disponerer, ved å flagge med festflagg på 17. Mai, og andre særlige høytidsdager, og med julelys om vinteren.
  • Både jeg og Sjøskolen bruker mye tid på båten i løpet av året, og representerer som sådan et nærvær i havna i store deler av året hvor havna er ubetjent.
  • Søknaden om fritak for havneavgift begrunnes også med at for meg som næringsdrivende er havneplass å betrakte som offentlig (gratis på landjorda) infrastruktur, eks offentlige kommunikasjonsmidler.

Når det gjelder behandlingen av havneavgift i Havnekomiteen, vil jeg sterkt fraråde kommunen å vektlegge denne. Så vidt jeg vet har ingen av de politisk valgte medlemmene båt i havna, i alle fall er de ikke synlige på dampskipsbrygga med kontakt med maritime næringer. Av vedtakene er det heller ikke mulig å se spor av nautisk innsikt.

I en fagkomité, blottet for faglige kunnskaper om hva de behandler, er det bare et tidsspørsmål før de bruker oppnevnte mindretallsrepresentanten vil oppfatte seg som gisler for vedtak motivert ut fra politisk valgte representanters personlige hensyn.

Jeg er redd en undersøkelse blant havnas brukere og gjester mht Havnekomiteens medlemmer, enn si den kommunale forvaltningen av havna, ikke vil etterlate andre inntrykk enn forvirring.

I stede for å fordrive et faste innslag av engasjement, interesse og nautisk erfaring i havna, bør kommunen gi den beskjedne påskjønnelsen å frafalle avgift.