Saturday, March 17, 2007

ET ÅR MED HAVNEKOMITEEN I SON

ET ÅR MED HAVNEKOMITEEN I SON

Det lar seg ikke lenger skjule at havnekomiteen under varaordfører Trygve Thorsens ledelse er blitt det (politiske) supperåd mange fryktet. Dessverre er de kreative grep havna trenger uteblitt. De få (heldigvis) vedtakene komiteen har truffet kan best karakteriseres som grader av ulykke og misforstått Fr.p politikk. Således uttaler komiteformann Thorsen til Moss Avis 12.3. at: "de nye (havne) plassene skal driftes privat, mens kommunen har tildelingsrett".

Missforstått Fr.p politikk fordi privat drift bare gir samfunnsmessig økonomisk gevinst hvor det er konkurranse. I Son, hvor en privat aktør skal kontrollere en begrenset ressurs med ubegrenset etterspørsel, vil markedsmekanismene medføre at prisen, og profitten, skrues i været. Forslaget om å la private utvikle havna, med plikt for kommunen til å betale en ubegrenset regning, er derfor det foreløpige lavmål av ønsket utvikling.

For sikkerhets skyld umuliggjør komiteens vedtak i praksis enhver samlet utvikling av havna, ved å dele den i en privat og offentlig båthavn. Med mindre Thorsen vil gjøre alvor av Fr.p forslaget om å overlate driften av resten av Son småbåthavn til samme private aktør, hvilket akselerer profitten og prisene. Bare planøkonomer av den aller mest sosialistiske skolen tror at en kommune kan regulere bort virkningen av økonomiske naturlover.

Kommunen har allerede en helårs ansatt havnesjef som kan forestå utbyggingen på kommunens vegne, og en administrativ infrastruktur. Det er dermed ingen argumenter for havnekomiteens forslag om privat utbygging og drift av kommunale plasser. Erfaringen fra tilsvarende ordning på land i den gamle havna viser at ordningen generer konflikter, blir unødvendig dyr for brukerne og kostbar for kommunen å reversere. Et forslag om at kommunen overtar dagens private aktør vil være langt mer fremtidsrettet. Strandsonen og maritime aktiviteter blir stadig mer etterspurt. For å sikre en miljøkraftig utvikling, nødvendig fleksibilitet og priser som gjør sjøen tilgjengelig for alle, må kommunen ha full kontroll i alle ledd.

Havnekomiteens vedtak, mot rådmannens innstilling, om installasjoner for Goldfish er illustrerende for Fr.ps manglende helhetssyn. Utbyggingen av Son havn nord ødela ikke bare en nødvendig parkeringsplass og et friområde. Maritime næringer ble fortrengt til Sletta, langt fra sjøen. Resultatet ser vi flere ganger daglig i sommerhalvåret, båttransporter opp og ned til havna. For å flikke på sitt eget ulykkelige Son havn nord vedtak, går Fr.p formann Thorsen i bresjen for å gi Goldfish tidenes merkeligste installasjon i havna. Vedtaket er verken funksjonelt for havna, nautisk optimalt for Goldfish, inngår ikke i noen samlet plan, er estetisk lite verdifullt (men det bryr ikke Fr.p) og vanskelig reverserbart fordi tillatelsen er gitt på privat område.

Vervet som formann i havnekomiteen har vist velgerne at varaordføreren og Fr.p er uegnet til å lede kommunen. Hvilket ikke er noen bombe etter utbyggingene på Son havn nord og marinaen, men nå er det i hvert fall bevist på et område hvor Fr.p og formannen alene har hatt ledelsen.