Saturday, March 17, 2007

185 KOMMUNALE BÅTPLASSER I SON


Vestby kommunes havnekomité har sluttet seg til et forslag fra private Sonskilens småbåthavn om båtplasser vest for Kolåsskjæret. Utvidelsen har vært overmoden i flere år allerede, og Vestby har i overskuelig fremtid plass nok til alle innbyggere som ønsker båtplass. Kommunens unødvendige fjerning av utkjøringsrampen på Son havn nord har i seg selv økt behovet for plasser i sjøen.

Havnekomiteen bommer imidlertid på et meget sentralt punkt, plassene må være kommunale, ikke private. Plasser i sjøen er en begrenset ressurs som det må være helt uaktuelt å overlate til en enkelt næringsdrivende å ha kontrollen over. For oss som har fulgt utviklingen i de siste 30 år, vet at kommunal regulering av privat næringsdrift, ikke bare fungerer svart dårlig, men genererer konflikter. Det burde være mer enn nok å vise til Sonskilens bygg på moloen som eksempel på svært dårlig vilje fra grunneieren til samfunns tilpasning.

Dagens småbåthavn er feil planlagt, og er et resultat av samarbeidet mellom den samme grunneieren og kommunen på slutten av 70 tallet. Nå er en åpenbart inkompetent havnekomité, med betydelige habilitetsproblemer, i ferd med å repetere forrige utbyggings feilgrep. "Goldfish" tillatelsen er et typisk feilgrep, og eksempel, på en komité uten forståelse for Sons behov, og langt mindre hvordan en havn planlegges. Goldfish, og andre maritime aktører, må selvsagt ha tilgang til sjøen. Det må bare ikke skje etter klatte metoden, men etter en plan.

Boligblokkene og forretningsbygget på Son havn nord er kommet for å bli, og medfører at havna må tegnes om, jfr. ny regulering av Kiwi/Huitfeldt området. Da er det offentlighetens behov som må komme i første rekke. Kommunens administrasjon, med solid støtte av havnekomiteen, er igjen opptatt av å tilfredsstille private utbyggere på bekostning av allmennhetens interesser.

Jeg har sagt det før, og gjentar: Dilletanter med tvilsomme habiliteter har fått holde på lenge nok i Son, det være seg innen saksbehandling, arkitektur og byplanlegging. Bolighus og kontorlokaler i havna, og maritime næringer på Sletta(!), to km unna sjøen, er et av mange eksempler. Etter valget er det håp om at kommunen får en politisk ledelse som setter inn faglig kompetanse, det være seg skolebygg, by – og havneutvikling.