Saturday, March 17, 2007

MITT MØTE MED REVISJONEN

Frem til Kontrollutvalgets behandling av utbyggingene i Son var jeg klar over at kommunens regnskap ble revidert av et kontor i på Ski. Riktignok hadde jeg registrert at revisjonen av byggeprosjektene i Moss gjaldt forvaltningen i kommunen, uten at jeg direkte relaterte dette til Vestby.

Etter mitt møte med representantene fra Follo distriktsrevisjon er jeg klar over at også Vestby har sin forvaltningsrevisjon, av revisorer med samfunnsvitenskapelig bakgrunn. Møtet var derfor en særdeles positiv overraskelse. Kunnskapsrike, med inngående kjennskap til lokale forhold og lokal kommunal forvaltning og byggesaksbehandling. Habile og med en utvilsom integritet som har overbevist meg om at verken advokat- eller internasjonale revisjonsfirma vil kunne gjøre jobben bedre. I tillegg til kontrollutvalgets mandat har distriktsrevisjonen generell forvaltningsrevisjon som sitt formål.

Jeg skriver dette for å be om at alle innbyggerne i Son støtter revisjonens arbeide ved å henvende seg med store og små saker, både av egen opplevelse med saksbehandling i kommunen, og spørsmål og tanker vedr utbyggingene. Jeg har den største tillit til at henvendelser til revisjonen blir behandlet med full diskresjon i forhold til offentligheten og kommunen.

Son har vært gjennom en tøff periode, og utfordringen står i kø. Da er det viktig at tilliten til administrasjonen løftes vesentlig. Oppgjør med den nære historie og eventuelle forslag til tiltak fra revisjonen vil være et godt skritt i retning av en bærekraftig utvikling i Son.