Priser for næringsdrivende i son havn
I følge Moss Avis 12.3. foreslår havnekomiteen å holde leien for båtplasser i Son småbåthavn uendret for private, men med økning på 25 % for næringsdrivende, uten begrunnelse. I utgangspunktet beregnes havneleien ved å dele samlede driftskostnader (+ "båtskatten" på 1 mill) med antall løpemeter brygge, for deretter å multiplisere med bredden på båtplassen. Hvorfor Havnekomiteen mener næringsdrivende skal subsidiere lystbåtleiene er høyst uklart. Den mest nærliggende forklaringen er at komiteen vil samle maritime næringer på Sletta, slik at Son kan bli en ren lystbåt (sommer)havn.
Dersom komiteen hadde sett at havneplass er nødvendig infrastruktur for maritime næringer, på linje med drosjeholdeplass og bussterminal (som er gratis!), burde leien vært satt ned med 25 %. Hvis komiteen i tillegg ønsket å stimulere til etablering av nye maritime næringer burde den innvilget gratis kaiplass, som for Soon sjøskole.
Bare havnekomiteen kan se logikken i at de som henter sitt utkomme fra sjøen, i åtte konsentrerte uker, skal subsidiere båteiere som bruker båt på fritid, og med båter som er langt dyrere enn bruksbåtene! I motsetning til lystbåtene generer maritime næringer inntekt og arbeide med tilreisende gjester til Son.
Maritime næringer er en viktig miljøfaktor med virksomhet i havna på helårs basis, som "Norem", som har gratis plass. Uansett kan komiteen ikke hindre maritime næringer å legge båtene på privat (pris)plass når de ikke er ute med gjester.
Leieøkning for næringsdrivende er økonomisk og praktisk en symbolsak, uten betydning for havnas inntekter. Som sådan er leieøkningen en "takk for sist" fra havnekomiteen til en bestemt næringsdrivende (som utgjør 50 % av maritime næringer) med et visst markeringsbehov i den offentlige debatt. Som planutvalget så tydelig har demonstrert (ØB 14.2), større er ikke denne kommunens ledelse.
<< Home