Sunday, February 18, 2007

Klage til Pressens faglige utvalg

Klage til Pressens faglige utvalg over Østlandets blad onsdag 14.2.07 side 4/5.

Grunnlaget for klagen er avisens bakholdsangrep. Som privat samfunnsengasjert borger, uten politiske eller andre verv, og uten medlemskap i politisk parti, har jeg over lang tid satt lyset på det faktum at fire økonomisk store prosjekter har samme kommunale saksbehandler, samme arkitekt, samme ansvarlige søker og samme entreprenør. Formannskapet i Vestby vedtok mandag 12.2. å granske saken. I den anledning lanserer avisen et oppslag om påståtte kommunale misligheter på min private bolig.

Jeg mener detter er presseetisk uholdbart. Jeg er en varsler og samfunnsengasjert borger, som avisen på denne måten åpenbart søker å diskreditere med påstander som åpenbart ikke har rot i virkeligheten, og selv i det tilfelle var det ikke anledning for avisen å slå dette opp.

Jeg viser i den anledning til lederen 10.2. og mitt tilsvar. Avisen og jeg har forskjellig syn på gehalten og nødvendigheten av en gransking, og avisen forsøker åpenbart bevisst å diskreditere meg. Bildene som illustrer oppslaget er tatt i okt/nov 06, og viser at dette er planlagt over lang tid, men altså publisert på et tidspunkt for best ønsket effekt.

Mitt tilsvar til lederen er typisk ikke publisert. Selv om jeg ikke er nevnt med navn i lederen, er jeg så fremtredende i debatten at lederen i realiteten handler om meg. Jeg mener derfor det er feil av avisen å ikke publisere mitt innlegg. Særlig på bakgrunn av at de bruker to sider på mine irrelevante private forhold.

Det er mulig redaktøren ønsker å illustrere det uholdbare i mitt krav om gransking av navngitt saksbehandler, ved å vise meg hvordan det er å bli beskyldt aldeles usakelig.

Jeg ble oppringt med anmodning om å kommentere påstanden over telefon. Etter mitt syn endrer det ikke saken.