ORDFØRER LUDVIGSEN SOM KOMISKE ALI
Ordføreren skjønnmaler i Moss Avis 13.11.06 Vestby kommunes forhold til bygging i strandsonen og mulig korrupsjon, i en slik grad at han, som komiske Ali fra Bagdad, benekter åpenbare kjensgjerninger. Ludvigsen kan heller ikke støtte forslaget fra SV i Vestfold, om et eget korrupsjons utvalg på fylkesnivå.
Det faktiske forhold er at hele kommunens kyststrekning er et eneste stort spørsmålstegn. Mens enkelte eiendommer slås hardt ned på, er andre eiendommer i full utvikling med maskiner og hus helt i sjøkanten. Forskjellsbehandlingen i strandsonen har fått slike proporsjoner at ordføreren ikke lenger kan lukke øynene for forholdet.
I Son opplever vi at samme arkitekt og entreprenør er brukt på de fire største prosjektene, hvorav to i strandsonen, uten at det interesserer kommunen. Ingen av prosjektene har hatt anbuds eller arkitekt konkurranse, og utbyggerne viser til muntlige tilleggsavtaler med kommunen. I tillegg legger kommunen hele "lokaldemokrati" hensynet i utbyggernes skål overfor fylkesmann og fylkeskommune. Resultatet er rasering av kulturminner og stedsfjern bebyggelse, for å si det mildt.
Uten en tosifret million utbyggingsavtale på Son marina og ditto salg på Son havn nord ville kommunen aldri gitt tillatelse til utbygging. Utbyggerne kjøper seg en adgang til å bygge som de ellers ikke ville fått. Kommunen setter dermed selv en tvilsom standard for akseptabel forretningsførsel og akseptabel opptreden i utbyggingssaker i følsomme områder.
Av enkelt saker kan jeg nevne to tomtekjøpere som skal ha henvendt seg til kommunen. Den ene fikk beskjed om at tomten ikke kunne bebygges før reguleringen var på plass. Året etter var den bebygget, av andre, men fortsatt uten regulering. Den andre opplevde at kommunen informerte en kapitalsterk utbygger, som la inn et høyre bud.
Ved to andre tilfeller skal kommunens saksbehandler ha opptrådt slik at i det ene tilfelle begynte eieren å gråte under befaringen, i den andre saken var eieren så opprørt, sint og f… at vedkommende hadde store problemer med å redegjøre for seg.
Saker hvor kommunens saksbehandler skal ha gitt utbyggere spesialbehandling har nå vært offentlig kjent så lenge at jeg går ikke konkret inn på disse her. Kommunens 4 mill kjøp av stranden på Skutebauen, som allerede var tilgjengelig for allmennheten, er en kuriositet som fortjener en gransking alene.
Vestby kan ikke ha en ordfører som " Tror det er lite korrupsjon i fjæra" og som "ikke tror mange kjøper seg lov til å bygge i kommunens strandsone." Null toleranse er det eneste akseptable mot korrupsjon. Helt andre takter mot korrupsjon er høyst nødvendig. En god begynnelse vil være om kommunen støtter forslaget om et korrupsjons utvalg oppnevnt av fylkesmannen.
Ordføreren, som snart er på valg, må være klar over at hans nesten uvirkelige naivitet er på kollisjonskurs med store deler av velgerne, som ser akutte behov for opprydning. Den som skal ha håp om ordfører vervet i Vestby kommune neste periode, må utvise en langt mer offensiv holdning overfor potensiell korrupsjon i kommunen.
Dessuten er byggesaksbehandlingen så tvilsom at den antagelig må overføres til en nabo kommune. Med så mange overtramp over så lang tid er det ikke realistisk å tro at behandlingen kan forbedres innen kommunen. At nåværende ordfører ikke ser behovet, og langt mindre er i stand til å fronte en nødvendig opprydning, er helt klart etter hans uttalelser i Moss Avis 13.11.06.
Det faktiske forhold er at hele kommunens kyststrekning er et eneste stort spørsmålstegn. Mens enkelte eiendommer slås hardt ned på, er andre eiendommer i full utvikling med maskiner og hus helt i sjøkanten. Forskjellsbehandlingen i strandsonen har fått slike proporsjoner at ordføreren ikke lenger kan lukke øynene for forholdet.
I Son opplever vi at samme arkitekt og entreprenør er brukt på de fire største prosjektene, hvorav to i strandsonen, uten at det interesserer kommunen. Ingen av prosjektene har hatt anbuds eller arkitekt konkurranse, og utbyggerne viser til muntlige tilleggsavtaler med kommunen. I tillegg legger kommunen hele "lokaldemokrati" hensynet i utbyggernes skål overfor fylkesmann og fylkeskommune. Resultatet er rasering av kulturminner og stedsfjern bebyggelse, for å si det mildt.
Uten en tosifret million utbyggingsavtale på Son marina og ditto salg på Son havn nord ville kommunen aldri gitt tillatelse til utbygging. Utbyggerne kjøper seg en adgang til å bygge som de ellers ikke ville fått. Kommunen setter dermed selv en tvilsom standard for akseptabel forretningsførsel og akseptabel opptreden i utbyggingssaker i følsomme områder.
Av enkelt saker kan jeg nevne to tomtekjøpere som skal ha henvendt seg til kommunen. Den ene fikk beskjed om at tomten ikke kunne bebygges før reguleringen var på plass. Året etter var den bebygget, av andre, men fortsatt uten regulering. Den andre opplevde at kommunen informerte en kapitalsterk utbygger, som la inn et høyre bud.
Ved to andre tilfeller skal kommunens saksbehandler ha opptrådt slik at i det ene tilfelle begynte eieren å gråte under befaringen, i den andre saken var eieren så opprørt, sint og f… at vedkommende hadde store problemer med å redegjøre for seg.
Saker hvor kommunens saksbehandler skal ha gitt utbyggere spesialbehandling har nå vært offentlig kjent så lenge at jeg går ikke konkret inn på disse her. Kommunens 4 mill kjøp av stranden på Skutebauen, som allerede var tilgjengelig for allmennheten, er en kuriositet som fortjener en gransking alene.
Vestby kan ikke ha en ordfører som " Tror det er lite korrupsjon i fjæra" og som "ikke tror mange kjøper seg lov til å bygge i kommunens strandsone." Null toleranse er det eneste akseptable mot korrupsjon. Helt andre takter mot korrupsjon er høyst nødvendig. En god begynnelse vil være om kommunen støtter forslaget om et korrupsjons utvalg oppnevnt av fylkesmannen.
Ordføreren, som snart er på valg, må være klar over at hans nesten uvirkelige naivitet er på kollisjonskurs med store deler av velgerne, som ser akutte behov for opprydning. Den som skal ha håp om ordfører vervet i Vestby kommune neste periode, må utvise en langt mer offensiv holdning overfor potensiell korrupsjon i kommunen.
Dessuten er byggesaksbehandlingen så tvilsom at den antagelig må overføres til en nabo kommune. Med så mange overtramp over så lang tid er det ikke realistisk å tro at behandlingen kan forbedres innen kommunen. At nåværende ordfører ikke ser behovet, og langt mindre er i stand til å fronte en nødvendig opprydning, er helt klart etter hans uttalelser i Moss Avis 13.11.06.
<< Home