Sunday, August 20, 2006

FORTVILER OVER BYGNINGSSJEF SOMMEL

Under overskriften ”Fortviler over politisommel” uttaler avtroppende bygningssjef, Dag Christer Øverland i Vestby kommune, seg til Moss Avis 19.8.06. For beboerne i Sagaveien i Son er bygningssjefens eget sommel et mer akutt problem. Kiwien har doblet areal, bruksendret og etablert nytt varemottak for flere år siden, uten tillatelse. Kanskje dagsbøter på 5.000 kr hadde hjulpet på bygningssjefens saksbehandling: ”Når dagsbøtene er 5000 kroner, pleier folk relativt raskt å rive det de har bygget ulovlig.”

Eller flytting av drosjeholdeplassen fra torget til Kiwien, uten benker, tak over hode eller toaletter. Feststemte passasjerer sviver rundt i veibanen og blant bilene på butikk parkeringen. Etablering av drosjeholdeplass er en reguleringssak. Når ”Vestby kommune "renner over" av brudd på plan- og bygningsloven” har sannelig bygningssjefen sin broderlig del av forsømmelser å svare for.

Øverland tar helt av med følgende kraftsalve til slutt: ”All bygging som er gjort etter den tid (1965), og som ikke er søkt om og godkjent, er ulovlig og vil på et tidspunkt bli oppdaget. Alle blir tatt til slutt.” Her tar bygningssjefen helt feil, alle blir ikke tatt. Det er ikke engang ønskelig. Bygningssjefen må, som alle kommunale etater prioritere, og da bør saker hvor det er nabokonflikter, i utvidet mening, komme først. Resten av sakene gjelder huseiernes kvalitetshevning av egen bolig, forbedringer som utelukkende er samfunnsmessig positive, saker hvor bygningssjefen er et forstyrrende element.

Etter å ha sagt opp som bygningssjef uttaler Øverland seg som aldri før, jfr Vestby Avis to dager tidligere, under overskriften ”Grei reguleringsprosess” om Son havn nord og Son marina. På spørsmål om hvordan han ser på reaksjonene til beboerne i Son med hensyn til utbyggingene svarer han: ”Jeg vil ikke uttale meg om den generelle misnøyen til beboerne i Son, men jeg vil si at begge byggesakene er behandlet grundig både politisk og administrativt i kommunen.”

Stort galere kan det ikke sies. For det første legger Plan- og bygningsloven til grunn befolkningens samråd og medvirkning om en reguleringsplan. Den massive misnøyen i Son er i seg selv et signal om at reguleringsprosessen har store mangler. For det andre har bygningssjefen egenhendig utvidet reguleringsplanen Coop bygger etter, uten at endringene har vært ute til lovbestemt høring.

Bygningssjefens oppsigelse, sammen med en sentral saksbehandler, føyer seg inn i en ekstrem gjennomtrekk i etaten de siste årene. Kommunen bør derfor trekke utlysningen av stillingen, og først finne ut hvorfor tjenestemennene nesten slutter før de er tiltrådt. Dersom forklaringen ligger i rådmannens stab, bør hele etaten slåes sammen med nabokommunens. I tillegg til å spare hardt tiltrengte skatteinntekter, vil kvaliteten på tjenesten utvilsomt heves vesentlig.