FLEISCHER, SON OG TØNSBERG BRYGGER
Etter min ”invitasjon” til ”Hausten” om fast kai plass i Son, er det kommet kommentarer på min påstand om ”allmennhetenes utestenging fra strandsonen” i Moss. Brygga i Tønsberg er et eksempel på bebyggelse som innbyr til opphold og aktiviteter. Restaurantene ligger tett i tett, sammen med bryggekapell, havnekontor og turstinfo – men ingen privatboliger. Et yrende folkeliv blandet med charter båter og besøkende lystbåter.
På Fleischer brygge er det bare kaien som skiller privatboligene fra sjøen. Gangveien langs sjøen i Moss fungerer for gjennomgående turer, men er uegnet for opphold og aktivitet. I Kristiansand sentrum er ”Fleischer” blokkene trukket tilbake fra sjøen. Dermed er det skapt plass for store parker med fontener og skulpturer – og gangvei.
Aker brygge er landets mest kjente og populære brygge bebyggelse, med en spennende kombinasjon av restauranter og butikker i grunnplan, og bred promenade – men ingen leiligheter i 1. etasje. Reguleringsplanen for Son havn nord tillater ikke private boliger i grunnplan. Like fullt har Coop fått godkjent, i direkte strid, leiligheter i alle etasjer. Slik kunne jeg fortsatt med eksempler fra inn og utland, men jeg nøyer meg med å vise til Düsseldorfs praktfulle front mot Rhinen.
Moss og Vestby legger avgjørende vekt på privatrettslige forhold, på bekostning av et langsiktig perspektiv i arealplanleggingen i strandsonen. Da er spaserveien på Fleischer brygge ”smuler fra de rikes bord”. Flytebryggene på Fleischer brygge er det ultimate knefallet for privatrettslige forhold til fortrengsel for allmennheten.
Avslutningsvis vil jeg påpeke at sertifiserte passasjerfartøy som ”Hausten” er et tilbud til allmennheten om å komme ut på sjøen. Sertifiserte fartøyer stiller derfor i en annen divisjon enn private, og krever at kommunen legger forholdene til rette. Gratis og fast plass for ”Hausten” på Fleischer brygge vil være et bitte lite plaster på det overgrep Moss kommune har gjort mot allmennhetens behov i strandsonen.
På Fleischer brygge er det bare kaien som skiller privatboligene fra sjøen. Gangveien langs sjøen i Moss fungerer for gjennomgående turer, men er uegnet for opphold og aktivitet. I Kristiansand sentrum er ”Fleischer” blokkene trukket tilbake fra sjøen. Dermed er det skapt plass for store parker med fontener og skulpturer – og gangvei.
Aker brygge er landets mest kjente og populære brygge bebyggelse, med en spennende kombinasjon av restauranter og butikker i grunnplan, og bred promenade – men ingen leiligheter i 1. etasje. Reguleringsplanen for Son havn nord tillater ikke private boliger i grunnplan. Like fullt har Coop fått godkjent, i direkte strid, leiligheter i alle etasjer. Slik kunne jeg fortsatt med eksempler fra inn og utland, men jeg nøyer meg med å vise til Düsseldorfs praktfulle front mot Rhinen.
Moss og Vestby legger avgjørende vekt på privatrettslige forhold, på bekostning av et langsiktig perspektiv i arealplanleggingen i strandsonen. Da er spaserveien på Fleischer brygge ”smuler fra de rikes bord”. Flytebryggene på Fleischer brygge er det ultimate knefallet for privatrettslige forhold til fortrengsel for allmennheten.
Avslutningsvis vil jeg påpeke at sertifiserte passasjerfartøy som ”Hausten” er et tilbud til allmennheten om å komme ut på sjøen. Sertifiserte fartøyer stiller derfor i en annen divisjon enn private, og krever at kommunen legger forholdene til rette. Gratis og fast plass for ”Hausten” på Fleischer brygge vil være et bitte lite plaster på det overgrep Moss kommune har gjort mot allmennhetens behov i strandsonen.
<< Home