Coop og Son har felles interesser!
· Boplikten i Son innebærer at leilighetene bare kan selges til fastboende. Kjøpere som måtte ønske en ferieleilighet, eller en leilighet for utleie, er utelukket. Begrensingen i adgangen til salg, som følge av boplikten, er en ulempe for bankene ved finansieringen. Pantet er ikke fritt omsettelig.
· Utsikten fra leilighetene blir ut over en av Norges største opplagsplasser for lystbåter. En båtopplagsplass er aldri noe vakkert syn, heller ikke opplaget i Son. Største del av året betyr dette 1.000 båter med presenninger som flagrer, fall som slår i rigger og en kakofoni av kjedelige presenning farger. Som sommer leilighet kanskje, selv om utsikt til båter i ni flytebrygger heller ikke er spennende, for annet enn spesielt interesserte. Uansett kan ikke leilighetene omsettes som ferieboliger
Selv om Coop regner med å selge 60 leiligheter, med boplikt og utsikt til en opplagsplass, til en høy pris (hvilket skal være godt gjort), har saken en etisk side. For å få 20 mill for tomten har Vestby kommune tillat en ekstrem utnyttelsesgrad. Dette kan kommunen gjøre fordi den er både reguleringsmyndighet og eier. De planlagte bygningene er helt ute av balanse i Son. Trafikkbelastningene som 60 boliger og en butikk medfører, vil sprenge veinettet. Finner Coop det riktig å ødelegge et helt lokalsamfunn, for å hente en rask gevinst?
Tomten Coop bygger på, er den eneste gjenværende åpne plassen i sjøfronten. Coop kjenner til
Løsningen på konflikten ligger i å se at Son og Coop har felles interesser i at Coop etablerer seg utenfor havna, for eksempel på Sletta/Grevlingen. En butikk her vil få samme posisjon som Drøbak city har for Drøbak, og Mosseporten for Moss. Den vil ligge sentralt for kundene, og få gode arealer for infrastruktur.
<< Home