Thursday, December 29, 2005

COOP`S 12 MILLIONER KG MILJØBOMBE!

Tidligere lå det en sag ved utløpet av Såna. Bark, flis og andre avfallsprodukter ble deponert på stedet, og utgjør i dag fyllmassene for Son havn nord. For å unngå at massene sklir ut i elva, er det satt spunter av tre i 250 meters lengde. Disse er igjen forankret med stag i en betongmur 10 meter lenger inn. Stagene er av jern og må fornyes når de ruster i stykker. Det er lett å se når staget er av, da holdes spunten ikke på plass, og masser tyter ut i elva.

For å unngå flom ved ekstremt høyvann må nivået på Son havn nord heves med 85 cm før det kan bygges. Mitt anliggende denne gangen er ikke det estetiske, hvordan kommer havna til å se ut, nesten en meter høyere enn i dag, - men vekt. Tåler grunnen 12 tusen tonn stein? Vil slike voldsomme vekter komprimere blandingen av flis og bark slik at det hele siger ned i bakken. Hvor lenge kan de gamle stagene holde spuntene på plass? Spørsmålene står i kø, og bør stilles og besvares av Coop før blokkene reiser seg.

Med det tragiske jordraset i Bergen i mente, lekkasjer og ras i Oslofjord tunnelen, tunnelen for flytoget, Kruse Smith blokken i Stavanger som kollapset da fjerde etasjen kom på plass, og andre ingeniør tabber, er det all grunn til å stille spørsmål om bakken på Son havn nord kan tåle en slik oppfylling. Vil blokkene velte dersom grunnen, i verst case, sklir ut i elva og tar med seg pelene? Hvilke garantier kan byggherren gi for de neste 5, 10 og 20 årene.

Vi vet at Vestby kommune, i sin iver etter å få solgt Son havn nord, har lukket øynene for vesentlige rettssikkerhets garantier i Plan- og bygnings loven. Har kommunen på samme måte toet sine hender for hva som vil kunne skje i fremtiden når så stor masser blir kjørt på?

Det trengs over 500 dumper lass med stein på Son havn nord. Den som tror at dump dump fra pele maskinene morgen og kveld er det verste ved byggingen, tar feil, forferdelig feil. Med én dumper vil Coop bruke tre måneder på transporten. Med flere dumpere vil det gå fortere, men fri og bevare meg vel for det totale trafikk kaos som da oppstår, på vinterføre. Skolebarna har ingenting å gjøre på slike veier.

Beboerne i Kolåsveien, Storgata og Sonsveien står foran store sikkerhets- og miljømessige belastinger når Coop skal flytte 6 tusen kubikkmeter stein fra Sonsveien til Son havn nord. For oss som har problemer med å komme opp Kleiva på vinteren, skal vi nå ta høyde for å møte en dumper med 10 m³ stein på glatta på tur ned? Så får vi håpe at bilene tar med seg olje massene under det gamle motor verkstedet på returen, og at Coop kan komme ut i full offentlighet og redegjøre for byggingen, hvilke metoder de bruker, utstyr, rekkefølge og tidsperspektiv.