Thursday, December 29, 2005

REGULERINGSPLAN FOR KIWI

Borgconsult AS

Fax 69 15 37 50

att: arkitekt Bjørn Christophersen

Son, den 8. april 2005

Vedr.: Reguleringsplan for Kiwi m flere i Son

Jeg viser til varsel av 4.4.05 og mine foreløpige bemerkninger 7.4.

1. Son sentrum har en reguleringsplan. Når man igangsetter ny regulering bør man klargjøre hva som er ”nytt”. Området som skal reguleres, er allerede regulert til samme forhold.

2. Etter mitt syn bør hele nordre Son sentrum ha en felles plan. Jeg går i mot å dele opp sentrum i flere mindre planer.

3. KIWI butikken har ikke godkjent byggetillatelse for dagens areal og varemottak. Jeg motsetter meg enhver behandling av ny reguleringsplan før butikk driften har fått de nødvendige tillatelser.

4. Reguleringsplanen omfatter ikke grunnen til varemottaket.

5. Innen det omsøkte område ligger de gamle tomme Joker lokalene i Huitfeldt gården, hvor det alltid har vært butikk, og nåværende Kiwi, som er ombygde fabrikk lokaler i sjøfronten.

6. Dersom området skal få sin egen regulering, bør butikken tilbake til Huitfeldt gården, og Kiwi gården åpnes mot sjøen ved å rives helt eller delvis.

7. Et serveringssted vil være naturlig mot sjøen, jeg kan ikke se at reguleringsforslaget tar opp servering og restaurant drift.

8. Reguleringsforslaget bør klarlegge at det ikke medfører mer boligmasse, mer trafikk eller flere parkeringsplasser.

Jeg forbeholder meg å komme tilbake med ytterligere kommentarer, når jeg får svar på hva hensikten med planen er, og hva som skiller den fra dagens plan.