Thursday, December 29, 2005

SLIPP KANALEN FRI!

Som styremedlem i Oslofjorden krets av NSF sendte jeg i 1976, på vegne av foreningen, flere brev til Moss havn med spørsmål om åpning av kanalbrua. Svarene var blank avvisning. Som formann i Soon havnestyre sendte jeg på nytt brev til Moss kommune i 1982, med like blankt avslag. Oppmuntret av andre innlegg for å åpne kanalen, senest ”Alle broer åpnet seg” i M.A. 7.11.04, prøver jeg meg igjen. Stikkordet for mine tidligere brev har vært tilgjengelighet og sikkerhet. Denne gang velger jeg meg turisme og økt kommunal inntekt. Ingen andre byer i Skandinavia har en vakrere beliggenhet enn Moss. Moss har derfor et enormt ubrukt økonomisk potensial for turisme. Jeg tenker både på den lukrative båtturismen som vil benytte gjestehavna nord for kanalen, og alle andre turister som vil blande seg i det yrende livet båtene fører med seg. Båtfolk ”bunkrer” når de kommer til større byer, og bruker gjerne av tjeneste tilbudet i sentrum! Med grunnlag i undersøkelser andre steder vil gjestende båter i Moss alene handle for 15 millioner kroner. Legg til omsetningen fra turister som kommer for pga båttrafikken og du passerer helt sikkert 20 millioner. I tillegg kommer havneavgifter og inntekter fra motor og teknisk preget service/reparasjons behov. Farsund kommune regner med så store inntekter fra gjestende båter at de ikke krever inn havneavgift + at de serverer gratis ferske rundstykker til gjestende båter. Moss må ha utrolig god råd som lar en slik gullgruve ligge brakk. For båtturister er bare farvannet nord for kanalen aktuelt, og bare når de kan gå gjennom kanalen. ”Alle” er på vei til Aker brygge. Ingen går vestsiden av Jeløy og tilbake til Moss gjennom Mossesundet. Med andre ord er en seilbar kanal en avgjørende forutsetning og betingelse for båtturisme i Moss. Fritidsbåtene er blitt så store og høye, og da særlig de som legger igjen mest penger, at en lukket bro er et avgjørende fysisk stengsel som gjør at Moss blir forbiseilt. Hent en sunnmøring til Moss, og han vil gjøre Moss til en pengemaskin og Oslofjordens kultur- og rekreasjonsby nr 1. Hvis møringen tilfeldigvis heter Opseth vil han starte med å legge trafikken i tunnel under kanalen. På Vestlandet bygger de tunneler på over 4 mil=40 km=40 000 meter! I Moss er det 40 meter eller en tusenedel! Vips har du en bilfri kanalpark og rekreasjonsområde. Snøhetta tegner atskilte bil og fotgjenger tunneler med akvarieeffekt, tunneler som blir attraksjoner i seg selv. Jeg har seilt Gøta kanal begge veier mange ganger og med 50 fots båt fra Lübeck til Marseille på kanaler og floder gjennom hele Europa. Som en oppsummering av kanal som grunnlag for turisme vil jeg fremheve Düsseldorf. Med noen få meter av Rhinen gjennom byen har de skapt en promenade og integrering som er eksemplarisk, til glede for innbyggerne, og turistene - som legger igjen store summer. Mens Moss venter på sunnmøringen kan byen starte med åpne brua for ventende båter når Bastøfergen legger til. Trafikken fra Jeløysiden sperrer fergetrafikken i rundkjøringen. Trafikken til Jeløy står sperret pga bilene som skal med fergen. Ved å åpne brua når fergen kommer slår man tre fluer i en smekk: Fergebilene blir ekspedert og båtene kan passere i kanalen. Bilene til og fra Jeløy hadde stått stille i kø allikevel. Fordi brua bare åpnes når det er båter som venter på å komme gjennom, snakker vi tross alt om et fåtall ferge ankomster, og bare for den tiden det tar sunnmøringen å legge noen betong elementer med glass i taket. En hydraulikk løsning for heving av brua, finansiering av driften av brua og senere tunnelen, tillegging av båter som venter på bro åpning, utrykningskjøretøyer med mer, er meget overkommelig. La ”Slipp kanalen fri” fra bilene bli startsuddet for omstillingen i Moss fra en ensidig industriby til en industri og kulturby av høyeste kvalitet, - og lønnsomhet.