MAMMUTSYKE I SON KOMMUNALE BÅTHAVN.
Undertegnede var politisk valgt formann i Soon havnestyre under den store utbyggingen 1980 - 1984. I perioden mudret vi hele småbåthavna, kjøpte og la ut flytebrygger, tildelte båtplasser og innkrevde havneleier for faste plasser, båtopplaget og gjestende båter. Uten PC og uten personale administrerte havnestyret havna på sin fritid. Havna omfattet den gang båtopplag, pluss at vi tok hele utbyggingen i tillegg til driften av dagens antall båtplasser. Jeg mener derfor å ha meget god bakgrunn for å vite hva som trengs av personale i havna, og om den foreslåtte økningen på 35 % av havneleien i Son, MA 24.11.2004. Økningen kommer på toppen av et jevnt årlig påslag de siste årene. I praksis tilsvarer økningen på kr 800.000 for kommunale tjenester to fulle stillinger, i tillegg til havneleder, vedlikeholdsmannskap på regning og ekstra mannskaper om sommeren. Hvordan mammutsyken i en slik grad kan ha utviklet seg i en kommunal virksomhet, som ellers går på sparebluss, er meg helt ubegripelig. Her skal det dulles med båtene i en grad de eldre i kommunen kan drømme om. Med en økning på 35 % av båtleiene dokumenterer administrasjonen og formannskapet igjen sin egne udugelighet og inkompetanse i spørsmål som gjelder Son og sjøen. Uten å berøre tjeneste tilbudet i havna kan leien settes ned med 35 %! I stedet for å spekulere i hva alle disse årsverkene utfører av arbeide, vil jeg på det sterkeste oppfordre kommunen til å gjeninnsette havnestyret. Son formelig flommer over av godt kvalifiserte styrekandidater med bakgrunn som skippere, havneinspektører fra Oslo og næringsdrivende på sjøen. I tillegg til stram økonomistyring trengs åpenbart nautisk kompetanse i de daglige beslutninger vedr havna. Det siste eksemplet er utlegging av en diger moring for ”Britannia”, en moring som i verste fall kan stenge havna, i beste fall redusere manøvrerings rommet dramatisk. Strandsonen er et annet om råde som trenger hjelp fra et havnestyre. Saken omtalt på side 15 gjelder riving av tilrettelagte installasjoner for å lette tilgjengeligheten for eiernes trafikkskadde sønn i strandsonen. SV (av alle) undret seg ”over hva slags strandsonepolitikk kommunen ville få, dersom diagnoser skulle utforme den”!! Ja tenk det, hva skal de funksjonshemmede ut å gjøre? I følge Vestby SV har de det best inne? Hele dagen? I tilegg til at holdningen er skremmende og sjokkerende er den i strid med loven, heldigvis!! Vernedelen av arbeidsmiljøloven (HMS IK) pålegger kommunen å tilrettelegge for funksjonshemmede på utvendige areal. Hvorfor skal ikke Vestby kommune respektere det, og hvorfor mener kommunen at byggeforbudet i strandsonen går foran funksjonshemmedes lovbestemte rettigheter? Kjære Vestby kommune, før dere gjør flere tåpeligheter langs kysten, nedsett et havnestyre og la styret få slike saker til innledende behandling. Jeg sitter i et styre i Son med sjøfolk som har fått 400.000 kr fra Helse og rehabilitering for tredje året på rad for å bygge et seilskip for funksjonshemmede til 180 mill. Så skal ikke kommunen utforme en politikk i strandsonen som tar hensyn til ”medisinske diagnoser”. Hva er det for noe forferdelig som skjer hvis vi tar helsemessige hensyn i strandsonen? Før politikerne fordriver de funksjonshemmede fra strandsonen, bør de flytte det planlagte hotellet
<< Home