Thursday, December 29, 2005

LITEN TUE I KANALEN

Tidligere Jeløy beboer Espen Sand Evensen avslutter debatten fra sin side i MA 23.11.2004. Han ber om en forklaring på mine økonomiske anslag for en økt omsetning på 20 mill for Moss sentrum dersom broen åpnes, og båtturistene slipper til. Når det gjelder:

1. omsetning på 20 mill, har jeg lagt til grunn en brukerundersøkelse fra Son havn i 2003 (8 mill), justert for økt besøk med mer til 10 mill for 2004. Ut fra at det er ”mer” å handle i Moss enn i Son, og at Moss har mulighet til større gjestehavn enn Son, har jeg lagt på 5 mill. En aktiv gjestehavn, og åpen kanal, vil være en attraksjon som trekker andre turister til Moss, og som står for anslått omsetning på 5 mill.

2. ulempene ved bro åpning må jeg minne om at vi bare snakker om sommermånedene. 10 av årets 12 måneder vil ikke trafikken til Jeløy merke noe som helst. I de 2 månedene det gjelder vil det ikke være åpning i rush tiden morgen og ettermiddag. Hele saken koker ned til 2 eller 3 åpninger, eventuelt samtidig med fergeankomst.

3. beboerne på Jeløy, vil det bety at de statistisk personlig ”rammes” av en til to bro åpninger i året. Åpningstidene vil være kjent, slik at det vil være en lett sak å komme til og fra Jeløy uten å merke bro åpning.

En stengt kanal er en liten tue som velter et stort økonomisk lass for Moss. I tillegg til at en fri kanal vil øke sikkerheten for båtfolket i området, vil kanalen ha betydelige positive ringvirkninger for trafikken til andre havner og signalisere at Moss vil satse på turisme. En positiv effekt av en fri kanal for beboerne på Jeløy vil være at de kan ha båtene sine i nordre havn.