BRUKERUNDERSØKELSE BYGGESAK 2005
”Bygningsavdelingen i Vestby kommune har gjennomført en brukerundersøkelse som er sendt til privatpersoner og foretak som har hatt en søknad eller melding om byggearbeid i tidsrommet januar - september 2005. Resultatene var oppsiktsvekkende gode. Av de 60 svarene som kom inn var de aller fleste meget godt fornøyd med tjenesten de hadde fått hos bygningsavdelingen.”
Kiwien i Son sendte byggemelding for allerede utført utvidelse av butikken, bruksendringer og nytt varemottak, for to år siden. Varemottaket står på naboens grunn, slik at tillatelse ikke kan gis. KIWIEN i Son er nok ”meget godt fornøyd med tjenesten”, dvs at kommunen lar være å behandle saken på ubestemt tid.
COOP ”har hatt en søknad … om byggearbeid i tidsrommet januar - september
EuroPark slutter seg til kommunens gratulanter av enestående saksbehandling. Bygnings avdeling har gitt tillatelse til å skilte og å endre hele Son sentrum for å få opp parkomtrene. Riktignok ble det ikke parkometerinntekter å dele med kommunen, men bøtene fra vimsete yngre og eldre handlende, og tilfeldige turister på gjennomfart, gjør Europark til en holden mann.
Ovenstående eksempler er gitt for å vise en helt fundamental svakhet ved undersøkelsen. Det er flere parter enn tiltakshaver i en byggesak. Uten at naboer og andre berørte er med i undersøkelsen, er den verdiløs. Eksemplene ovenfor fungerer som en sterk søknad om avskjed for hele bygnings avdeling. Når kommunens økonomi er dårlig, er det feil å redusere på tjenester som fungerer, helsestasjonen i Son og mat til de eldre. Når kommunen har en Plan- og bygnings avdeling, som den ikke har vært tjent med på mange år, slår man to fluer i en smekk ved å legge ned avdelingen. Nabokommunen gjør jobben bedre, og kommunen sparer penger som kan styrke godt fungerende tjenester.
<< Home