Broåpning til 12 millioner
Moss Avis 17.4. refererer til et overslag på 12 mill for å åpne kanal brua. Ordføreren følger opp i MA 18.4 med at dette har ikke kommunen råd til. Nei, det forstår alle, og det var vel den reaksjonen de ønsket, de som la frem tallet. Som man roper i skogen, får man svar. Det nytter ikke å sette de samme personer, som har ansvaret for at brua har vært stengt i en mannsalder, til å delta i arbeidet med å gjenåpne brua. Forrige gang man åpnet brua gjorde man det i rush trafikken, så kunne alle gå hjem å korse seg for et umulig prosjekt. Nå skal tanken kveles økonomisk. Dette er bare dårlig økonomisk håndverk, på et annet plan enn rushtiden:
1. Teknisk. Det er langt fra sikkert at det beste og mest økonomiske er å flikke på maskineriet som står i brua. Teknologien er kommet videre. Hydraulikk har avløst mekaniske drivverk. Har Statens veivesen undersøkt dette alternativet?
2. Flere anbud. Det foreligger en rapport fra et spesialfirma, - ett firma. Dette er en invitasjon til bondens hest og bondens havre. Er dette ”spesialfirma” for kostnadsoverslag, tilfeldigvis også et firma som er aktuelle for å foreta arbeidene? I en slik sak må det foreligge flere anbud. Må man i det hele tatt blande inn et ”spesialfirma” for å få løftet de ytterst små og beskjedne broklaffene i kanalen i Moss?
3. En klaff. Har man vurdert kostnadene ved bare å åpne en klaff?
4. Prosjektleder. Innbakt i de 12 mill ligger blant annet en prosjektleder. Hva i all verden skal man med en prosjektleder? Er arbeidene belastet med flere tilsvarende unødvendige kostnader.
Skal man få noe i nærheten av realisme i saken, må de som har en positiv holdning til bro åpning, overta forberedelsene. Dernest bør man gå åpent ut til alle kvalifiserte firmaer, å oppfordre dem til å komme med anbud på istandsetting, samtidig som de får tilgang til den tekniske rapporten fra veivesenet.
12 millioner kroner! Det skal ikke bygges ny bru i gull.
<< Home