Saturday, October 09, 2010

FORLIKSRÅDET OG KOMMUNEN – BUKKEN OG HAVRESEKKEN


LM melder 8.10.2010 at: “Haugh anker "fortøyningsdommen" fra Vestby forliksråd”. Medlemmene i Forliksrådet er oppnevnt av kommunestyret, og er selv kommunestyre representanter.

Vestby kommune har dermed stelt seg slik at forliksrådet vil være inhabil i saker mot kommunen. For å trekke parallelen til dagens utdeling av Nobels Fredspris er Vestby kommune blitt en slags micro China hvor opposisjonelle ikke fengsles, men ellers tas med de midler kommunen rår over.

Selv skal jeg møte kommunen i en parallell sak i løpet av vinteren. Bygningssjefen har ilagt 4.000 kr i byggegebyr for en dispensasjon jeg ikke har bedt om og som jeg heller ikke trenger. Bygningssjefen har heller ikke behandlet dispensasjonen etter vanlige regler for nabovarsling mm. Dispensasjonen har kun til formål å generere byggegebyr.

For den øvrige del av byggesaken (balkongen, bytte av vindu mor dør og en forgang) beregner kommunen det dobbelte av hva jeg skulle betalt hvis jeg hadde søkt om nytt hus.

De fleste kjenner seg igjen fra Europark hvor parkeringsboten er for lav til å ta bråket med å nekte å betale.

I Vestby har vi en adminstrasjon som er lønnet av innbyggerne, og som bruker mye av arbeidstiden og kommunens ressurser til å forfølge “opposisjonelle”. Uretten rammer selvsagt mange flere, derfor er det viktig å ta “bråkmakerne” (“støyen fra syd”).

I valg etter valg velges politikere som enten ikke ser uretten, eller som er for svake til å ta tak. I Vestby er det ingen politiker som protesterer på havnesjefens utvilsomt lovstridige selvtekter, eller på en bygningssjef som behandler klagene på egne vedtak eller finner på egne gebyrgrunnlag.

Fordundre meg har ikke kommunen sørget for å plassere de samme politikerne i forliksrådet.