Thursday, February 15, 2007

POLITIKERE I VESTBY SOM SAKSBEHANDLERE

Østlandets Blad bringer 14.2. uttalelser fra medlemmene av planutvalget under overskriften ”Politikere vil se Aakre nærmere i kortene (mht bygningsmessige forhold)”. Det er sjeldent, heldigvis, å se en samling politikere gjøre seg selv inhabile før en sak eventuelt starter. Inhabiliteten er som kjent smittsom, nedover, hvilket betyr at Plan og bygningsetaten (PBE) ikke kan behandle noen av de omtalte sakene før medlemmene i utvalget er byttet ut ved valg.

Når de samme politikerne ”benekter at det er en hevnaksjon” står vi igjen, som i utbyggingssakene i Son, foran et sjeldent statistisk sammentreff. Det ene forholdet gjelder en bruk i mer enn 20 år, som plutselig blir akutt i samme møte politikerne behandler mitt krav om gransking. Den andre gjelder en smijernsbalkong på Sons mest eksponerte vegg, over parkeringen for Kiwi og posten, mao et særdeles dårlig sted for et ulovlig tiltak. Jeg kan dokumentere at bygningssjefen kjenner til balkongen, og forutsetter at han i fortsettelsen unngår å uttale seg til media i strid med forvaltningsloven.

Når det gjelder Pål Engseth (H) står han for grov forskjellsbehandling i byggesaker. Konkret tenker jeg på Kiwi butikkens utvidelse, bruksendring og nye varemottak fra 2003/04, til meget stor sjenanse for naboene, og uten at Pål Engeseth løftet en finger. Kiwien bygde om uten nabovarsel, byggesøknad og langt mindre byggetillatelse.

Etter langvarig press fra naboene ble søknad sendt et halvt år etter at tiltaket var fullført, og tillatelse gitt tre år etter at tiltaket startet. For øvrig er fasaden, permanent installerte containere og påbyggene på taket, en eneste hån mot reguleringsbestemmelsene, uten at Engeseth eller planutvalget forøvrig, av ukjente grunner, interesserer seg for det.

Når Engeseth samme sted påstår at jeg ”har fremsatt grove beskyldninger mot kommunen” er det helt feil. Jeg har påvist et merkelig mønster i utbyggingssakene i Son som jeg har bedt kommunen se nærmere på. Når det omtales som grove beskyldninger er det ikke jeg som har et problem.

Når det gjelder PBE i Vestby vil jeg benytte anledningen til å referere fra møte med etaten midt på 90 tallet, med en ledende saks behandler, som åpnet med en tirade av bannskap før jeg rakk å hilse på ham. Av andre kuriositeter vil jeg nevne et vedtak i daværende bygningsråd med nåværende ordfører som formann, som administrasjonen satt til side som en nullitet!

Hvis den kommende granskingen blir utvidet til og å gjelde byggsaksbehandlingen i Vestby generelt, vil det bli behov for en massegrav for å ta i mot alle likene som kommer ramlende ut av skapene i herredshuset.

For øvrig liker jeg dårlig hele måten ØB presenterer saken på, særlig med bilder som viser at avisen har fotografert huset i november i fjor, i beste Se og Hør stil. Jeg er en ivrig privat leserbrev skribent, verken politiker eller kjendis. Avisene bør generelt ikke bli privat overfor engasjerte borgere. Jeg noterer også at mitt tilsvar til redaktørens leder 10.2 (se hcaakre.blogspot.com) ikke er kommet på trykk, mens avisen i stedet bruker to sider på mine private forhold.

For øvrig gjør jeg oppmerksom på at jeg uansett ikke kommer til å svare eller på annen måte kommentere private forhold i Østlandets Blad.