SAGAVEIEN STENGT
Vestby kommunes havneforvaltning når nye komiske høyder. I brev 31.10.08 fra eiendomssjef Kjell Tjernsbekk heter det:
"For øvrig minner vi om at årets sesongleie utløper ved midnatt i dag. De må da som andre leietakere ta båten i opplag eller søke vinterhavn annet sted."
Kommunen skal stenge Son havn for vinteren. Dette er like lite intelligent som å stenge Sagaveien, hvor jeg bor. Veien er, som havna kommunal, og som havna, del av den offentlige infrastruktur.
Kommunens eiendomsrett til infrastrukturen er sterkt begrenset, den kan ikke stenges. Eiendomssjef Tjernsbekks komiske talent har imidlertid mer å bidra med:
"Det er med beklagelse vi igjen registrerer at De utøver selvtekt i havna. Båten Deres ble registrert ved dampskipskaia onsdag 29. oktober om morgen. Som vanlig la De til kaia uten å ta kontakt med havnekontoret."
Som mange andre båter søkte jeg ly for varsel om uvær som ellers kunne medført skade på båten. Jeg har tidligere ligget kortvarig ved dampskipsbygga for å fylle diesel, men altså uten å be om tillatelse fra havnesjef Finstad.
Dette blir som å stenge Sagaveien i vinterhalvåret, med adgang til å kjøre om sommeren etter spesiell tillatelse. Den største forskjellen mellom kommunale veier og gjestehavna går ikke i kommunens favør, fordi havna er betalt fullt ut av båteierne, uten et øre i kommunalt tilskudd.
Jeg flyttet til Son i 1975, hovedsakelig pga havna, og har siden fartet med båt vide omkring. Jeg har aldri hørt om en havn som er stengt om vinteren. Jeg har aldri hørt om en lystbåthavn hvor du må ha tillatelse for å legge til. Et nærliggende problem oppstår hvis du trenger fortøyning etter kontortid, eller rett og slett ikke får kontakt. Havna har ikke engang VHF radio, som er den foretrukne kommunikasjon mellom båter, og båter til havn.
Ved spesielle anledninger stenges deler av havna, det kan være rutebåtanløp, andre store båter som trenger plass, regattaer med plass til deltagere, salgsutstilling med mer. I slike tilfeller merkes det reserverte område tydelig både i tid og sted. Ellers har havna vært fritt tilgjengelig, året rundt.
Eiendomssjefens stenging er imidlertid ikke absolutt, den bære klare "Orwelske" trekk, stengingen gjelder ikke alle. Sjøskolens to båter skal selvfølgelig ligge i havna, det samme med fiskerne, som like selvfølgelig fortøyer hvor det passer dem etter isforhold og vind og vær. Heller ikke gjelder eiendomssjefens forbud 20 andre eiere som ikke har " ta(tt) båten i opplag eller søke vinterhavn annet sted", men lå i havna 31.10.
I helgen er det også kommet irriterende mange gjestebåter, til tross for at havna er stengt. Hvorfor de kommer er et mysterium. Det er verken strøm eller lys på bryggene. Fortøyningsbommene er isete og flere båter gjorde fortvilte og forgjeves forsøk på å plassere seg på ledig bryggeplass bak sjøskolens lille slepebåt. Denne er imidlertid fortøyd med omhu for å okkupere hele brygga, slik at de ga opp.
Eiendomssjef Tjernsbekk, havnesjef Finstad og havne komiteen med Fr.p (!) formann Kjell Thorsen og jorden rundt seiler Claus Landmark (som representerer næringsforeningen (!) og flyttet båten til gjesteplass før uværet) er i ferd med å gjøre seg historiske ved å legge ned offentlig infrastruktur, i beste Vestby kommunes tradisjon, med unntak for "vennene". Uvenner, dvs. med avvikende meninger om kommunestyrets vedtak, skal tas for enhver pris.
Hvor lenge blir Sagaveien åpen?
<< Home