Saturday, October 04, 2008

KIWI MED ELLER UTEN COOP

KIWI i Son skal bygge nytt, COOP har bygd nytt, men skal ikke bruke bygget. For en enkel sjel fra landet er løsningen opplagt: Kiwi bruker Coop bygget. En klassisk vinn vinn. Ressurs effektiv, et ferdig bygg blir brukt istedenfor å bygge nytt ved siden av. Plassbesparende, ett i stede for to x 1.500 kvm i sentrum, som er trangt nok fra før.


Lokalmagasinet.no 3.10.08 er betenkt etter å ha sett på parkeringen på Coop bygget:

"Det blir i så fall ikke noen Kiwi-forretning på Son Havn Nord av den (P-plass) grunn. Coop klarte nemlig ikke engang å legge inn nok parkeringsplasser for en så stor forretning. De regnet behovet per kvadratmeter butikkareale der andre, som Kiwi, beregner behovet i forhold til omsetningen."

Nå viser en opptelling at antall P-plasser på bakkeplan (leilighetene parkerer på taket) + plassene nord for Atlantic gården, er like mange som på dagens Kiwi parkering. Korrigert for øvrige virksomheters parkeringsbehov i "nye" Kiwi utbyggingen, kommer heller ikke her Coop plassene dårligere ut.

Mot parkeringsløsningen rundt Coop kunne man innvende at parkeringen ikke er på en P-plass. Dette er imidlertid ingenting i mot ulempene ved "nye" Kiwi parkeringen – under bakken. Hvordan tenker Kiwi eier Ola Risbråte seg at kundene daglig kjører ned i et trangt P- hus, under havets overflate, rygger på plass med millimeter klaring mot søyler og andre biler, tar heis/rulletrapp til butikken og tilbake samme vei, for dagens småhandel.

På Son havn nord er planleggingstabbene mer regelen enn unntak, og det er derfor ingen grunn til å tro at spesialrådgiver Roald Haugberg ved rådmannens stab har vært heldigere med P–plassene. Om "Nye" Kiwiens parkeringsløsning er å si at den uansett er dårligere.

P–hus er en ting, P–hus under havets overflate gjennomhullet med tunneler for inn og ut kjøring, ventilasjons anlegg og rømningsveier som alle skal motstå et konstant vanntrykk er ikke å bygge for fremtiden. Risikoen for at anlegget med årene blir ubrukelig ved lekkasjer, og at man dermed står med butikk og bolig/kontor anlegg uten parkering, bør gi enhver kommunale planlegger (utenfor Vestby vel og merke) frysning.

Kiwi inn i Coop bygget er en vinn vinn ved og:

  • utnytte eksisterende bygg
  • få P-plasser i gateplan
  • unngå åpenbare fremtidige (unødvendige) problemer forbundet med P-hus under vann
  • utvide Glenneparken mot nord

øke allmennhetens tilgang til sjøen