Thursday, January 18, 2007

TRAFIKK, AVGIFT OG SUTRING I SON

Hans Kverneng fra Vestby, representant i kommunestyret i en mannsalder for SF og SV, nå Ap, stiller i Moss Avis 18.1.07 spørsmål til meg om trafikkforhold og parkeringsavgift i Son. Ni måneder i året går trafikken i Son etter forholdene greit. På grunn av stort innrykk av besøkende, bilturister, gjestende båter og hytteeiere, er trafikkforholdene derimot nærmest kaotiske juni, juli og august.

Problemet er at myke trafikanter må slåss med bilene om altfor lite plass i Storgata, og forsterkes ved at passasjen langs sjøen er sperret mellom torget og Glenneparken, og at Son havn nord ikke lenger kan brukes til parkering. Løsningen er å stenge sentrumsdelen av Storgata for alminnelig trafikk i juli, og enveiskjøring i juni og august, busser og tohjulinger unntatt.
Torget stenges for alminnelig parkering mellom juni og august, unntak for kunder, beboere og de som arbeider i sentrum. Passasjen langs sjøen åpnes, og parkeringsplasser opparbeides vest for brua.

Som det fremgår ovenfor, har parkeringsavgiften ingen plass i trafikkbildet i Son. Innføringen var rent fiskalt begrunnet, inntekten skulle være med å dekke underskuddet på 2005 budsjettet. Kverneng konstruerer et problem når han hevder at båteierne langtidsparkerte på Son torg. Båteiernes biler står, naturlig nok, igjen i lystbåthavnene. På toppen av det hele var torget allerede skiltet med tidsbegrenset parkering. Den eneste endringen avgiften har medført, er at ansatte og leieboere i Kiwi bygget ikke lenger parkerer på kundeparkeringen, men det samme kunne man lett oppnådd uten avgift. Avgiften har heller ikke begrenset trafikken på sommeren.

Faktum er at avgiften vanskeliggjør trafikkavviklingen og parkeringen i Son. Stolpene mot Storgata hindrer trafikken og utkjøringen, og biler parkeres på fortau og veikanter, mens parkeringsplassene står tomme. Butikkene opplever kundeflukt, og fastboende og ansatte i sentrum har vansker med å få parkert. Innkrevingen av avgiften fra EuroPark har dessuten skapt atskillig irritasjon, for ikke å si raseri, jfr massebøtlegging når automatene er ute av drift. Når kommunen heller ikke har inntekter av avgiften, kan ordningen trygt karakteriseres som en gedigen fiasko.

Når Kverneng hevder at jeg sutrer over Vestby kommune, er det helt feil. Jeg er rasende, f… og fortvilt over å være en del av en generasjon som raserer et historisk verdifullt samfunn, dannet flere hundre år før NSB fant ut at det burde ligge en stasjon på jordene i Vestby.

I stede for å frede Oslofjordens eneste gjenværende båtbyggeri, i tråd med kommunens strandsonepolitikk ellers, valgte kommunen å regulere et tre sifrert millionbeløp i lommene på en grunneier bosatt i London, og utenbygds investorer. Son sitter for fjerde gang igjen med et nytt sett av arkitekt Reines betongkolosser, kommunen med småbeløp og Son med nok et ødelagt friområde. Hvorfor Kverneng, var administrasjonen plutselig så interessert i å bygge i strandsonen, og derved sørge for maksimal uttelling for grunneier og investorer? Erik Såheim har beskrevet partipiskens virkning, ” Også jeg kunne nok ha tenkt meg at et og annet hadde blitt annerledes.” (Moss avis 11.1.07) Befolkningen i Son spør seg hva som styrer pisken?