Thursday, January 18, 2007

DEN DIGITALE KOMMUNE

Vestby kommunes administrasjon er digital, i den forstand at saksbehandlingen er edb/ikt basert. En av mange fordeler med databasert saksbehandling er uavhengighet av fysisk plassering, jfr at selvangivelser fra Follo behandles i Troms, de landsomfattende Brønnøysund registrene kan ligge i, ja, Brønnøysund, og senest, sentralisering av tinglysingen på Hønefoss.

Derfor er det heller ingen grunn til at kommunens administrasjon må ligge på samme sted, og langt mindre på ett bestemt sted. Tvert i mot vil kommunen oppnå bedret kvalitet og tilgjengelighet, og mer kostnadseffektiv saksbehandling, dersom administrasjonen blir desentralisert til Garder, Hølen, Kjenn, Hvitsten og Son. Plan- og bygningsetaten (PBE) må selvsagt legges til Son skole når elevene flytter. Teknisk etat kan få boltre seg på uselgelige Såner ungdomsskole, og kulturkontoret kan legges til Elverhøy i Hølen osv osv. En klassisk vinn vinn situasjon.

Rådhuset er antagelig kommunens mest likvide eiendom (etter at Son havn nord er solgt). Store beløp kan spares ved at administrasjonen tar i bruk eiendommer som står ubrukt, samtidig som den kommer nærmere grasrota (bare tenk å få PBE til Son!), vertskap for deler av administrasjonen vil vitalisere tettstedene og spre synergi effekten over hele kommunen, ikke bare til Vestby sentrum. Det klassiske problemet med sentrale staber, som særlig gjelder rådmannens stab, er at staben blir seg selv nok.

Sammen med en utplassering av administrasjonen er det naturlig å gjennomgå arbeidsoppgavene med sikte på å konsentrere seg om kjerneområdene helse/skole/kultur, og outsource de perifere delene på samme måte som vann, kloakk, renovasjon og elektrisitet ikke lenger leveres av kommunen.

Vestby kan skrive seg inn i historien som landets første kommune med en virtuell administrasjon. Gjennomføringen gjøres i samarbeide med Universitet på Ås, og finansiers gjennom forskningsmidler og EU fond.