Saturday, January 07, 2006

TERRORTRUSSEL PÅ KAMBO

Fabrikksjef Jon Amundsen ved Felleskjøpet Kambo uttaler til Moss Avis 1.2.05 at turstien på det nedlagte jernbane sporet må stenges pga terrortrussel mot skip som anløper anlegget på Kambo. I så fall er det Felleskjøpets plikt å organisere en omlegging av turstien med samme kvalitet som det nedlagte jernbanesporet.

Hvorfor skal allmennheten betale for Felleskjøpets terror beredskap ved å miste turstien? Kostnaden ved terror trussel må Felleskjøpet bære ganske alene, og ikke velte over på allmennheten. I stede for å stenge turstien burde Felleskjøpet slått seg sammen med Møllen i Vestby, og tatt ansvaret for en sammenhengende tursti fra Moss til Vestby langs nedlagte jernbanespor, Mølleveien? Det hadde vært noe å betale tilbake til samfunnet for den store plassen Felleskjøpet tar i strandsonen på Kambo.

Smålig er det av en så stor bedrift som Felleskjøpet å sette opp allmennhetens bruk av en tursti mot den internasjonale terror trussel. Selvsagt er det mulig å komme rundt Felleskjøpet for allmennheten, uten at bedriften går på akkord med sikkerheten. Det står ikke til troendes at Fellskjøpet ikke kunne anlagt en by pass – hvis der var vilje, uten å redusere sikkerhets nivået.

At byingeniør Thore Aas kjøper Felleskjøpets forklaringer, er helt utrolig deprimerende, for ikke å snakke om den politiske ledelse i Moss, som lar slikt tøv passere. Snart er bare navnet igjen av parker i Moss, brua stenger båtene og nedlagte jernbanespor skal ikke gjenbrukes.

Trivsel, rekreasjon og fri tilgang til naturen er den nye prioriteringen. I Oslo havn viker møller, containere og fabrikker for kunst og kultur, opera og åpning av sjøfronten for allmennheten. Oslo gjør ikke dette av idealisme, rene økonomiske hensyn ligger bak den nye prioriteringen. Før eller senere slår en forståelse over hva som er lønnsomt, også inn over Moss. Som i Oslo, vil det være de bedriftene som forurenser, og hindrer allmennheten mest, som går først.