SON MILJØHAVN
Son gjestehavn er for liten til å dekke behovet for gjeteplasser i sesongen. Uten en utbygging (som det ligger godt til rette for) må det foretas en prioritering. Mange mindre båter med mange om bord (som gir bedre uttelling for næringslivet) er bedre enn færre store båter med få om bord. Gjestehavna har og en funksjon som promenade for turister og egne innbyggere. Seilbåter, skøyter og snekker som bruker Son til overnatting på en lengre tur, skaper mer liv enn store halvplanende tuppevare flytende "campingvogn" båter med langtidsopphold i havna.
Faktisk er tiden moden for Son som miljøhavn, mer enn bare i form av å prioritere historisk verdifulle båter. Son bør ikke gi adgang til forurensende hurtiggående store motorbåter. For det første er disse båtene overrepresentert mht fyll og bråk i havner, de er gedigne drivstoffslukere med ditto forurensning, førerne tar sjelden hensyn til annen båttrafikk og setter mannskap i mindre båter (kanoer, kajakker og åpne landstedbåter) i Sonskilen og ellers i livsfare med store hekkbølger.
Til alt overmål er Son gjestehavn full i sesongen. Store motorbåter er så dyre i drift at de ofte kommer direkte fra Oslo, og blir liggende, på de beste plassene, over lang tid. Uten de store og permanente motorbåtene, kunne langt flere mindre og mer miljøvennlige båter fått plass. Slik fortrenger de langtursbåtene, som det er mer lønnsomt for Son å gi plass, og som passer godt inn i det miljøet vi ønsker å fremme. "Oslo båtene", med store frys og kjøl, er ferdig handlet for oppholdet, langtursbåtene må supplere løpende.
På toppen av det hele er gjesteavgiften i Son relativt sett billigst for de største og dyreste båtene! Dersom kommunen ikke vil forby store hurtige motorbåter, bør gjesteavgiften gjøres progressiv, slik at store kostbare båter betaler relativt mer pr meter enn mindre og mer miljøvennlige fartøy. Forskjellig prising av motor og seilbåter er heller ikke så håpløst som det kan høres. Son bør opparbeide seg et omdømme som en familievennlig havn som alltid har plass til seilende gjester. I høysesongen bør det innføres maks tre døgn opphold, hvilket rammer motorbåtene mest.
I utmark og på fjellet er ferdsel underlagt strenge reguleringer mht snøscooter, fly, kjøring med fire hjuls motorsykler osv. Det er på høy tid at ferdsel på sjøen blir regulert slik at ikke enkelte brukergrupper ødelegger for mange andre. Vestby kommune kan bidra til å sette dagsorden for slike avveininger ved å bli mer bevist med hva vi ønsker med Son gjestehavn.
<< Home