FRP GEBYR I VESTBY
Moss Avis meldte 30.11.07 at havnekomiteen i Vestby har foreslått "å innføre et gebyr på 300 kroner i året for dem som står på venteliste for båtplass". Tankegangen minner om barn som tidligere gjerne fikk medlemskap i OBOS i dåpsgave for å ha en mulighet for å komme inn på boligmarkedet i voksen alder.
Havnekomiteen ledes av Trygve Thorsen Fr.p, og gebyr på venteliste er i hvert fall ikke Fr.p politikk, som ville vært å bygge nye båtplasser. Her er vi ved poenget. Jeg var formann i havnestyret fra 1980 til 1984 da havna i all hovedsak ble bygget slik vi ser den i dag. Stillingen som havneleder ble i sin tid opprettet etter forslag fra meg for å tilrettelegge for en jevn utbygging som kunne møte behovet for båtplasser.
Dessverre gikk det ikke slik. Fordi utviklingen har stått bom stille i 23 år har ventelisten naturlig nok vokst til slik lengde at den ikke har praktisk betydning. Gebyrforslaget viser en evneløshet som går gjennom havnekomiteen og havnelederen til eiendomssjefen og kommunens administrasjon.
Båtlivet er antagelig den mest miljøvennlige fritidssysselsetting som tenkes kan. Båteiere kjører ikke 20 mil til en hytte, som brukes kort tid av året og er gjerdet inn av privat eiendomsrett. Med en gang båten forlater en utehavn er plassen ledig for andre. Båteieren slipper å betale miljøgebyr på flyturen for å komme til syden. Han har paradiset rett utenfor stuedøren. Båtlivet er en del av allemannsretten, ikke en utfordrer, som hyttebebyggelsen.
Båtlivet er riktignok mest "mans world", på årsbasis. En tidsstudie vil vise at gleden av båten er vel så stor mens den ligger til kai eller på land om vinteren. Båten er viktig som mannens fristed i hverdagen.
Det er derfor fortvilende å bo i Son å se på en havn som bare ber om å bli utnyttet, uten vesentlige miljøulemper. Havna kunne tilbudt plass til innbyggere som i dag må kjøre til havner mellom Oslo og Strømstad for å komme til båten. (Pussig nok er ikke båteiere med utenbygds plass foreslått fritatt for gebyr.) Det er mangelen på innovasjon og utvikling som har ført til stillstand i havna, og altså det absolutt latterlige forslaget om gebyr på ventelisteplass.
Kommunestyret bør betrakte forslaget som en avskjedssøknad fra havnekomiteen. Maken til symbol politikk har vel ikke vært dokumentert tidligere i Vestby. Havne komiteens problem er at den har satt grunneiernes interesser foran interessen til miljøet og ventelisten. Dessverre har grunneiernes og næringsdrivendes interesser fått dominere planleggingen i alt for mange år, og fått stå i veien for en naturlig utvikling, jfr. klatteutbygging som havnekomiteen bedriver med Goldfish anlegget.
Høyre med ordfører John Ødbehr har her en gylden anledning til å vise at kommunen har fått ny politisk ledelse som evner å utarbeide en overordnet samlet plan hvor kommunen tar tilbake kontrollen over all havnevirksomhet i Son.
<< Home