VESTBY KOMMUNES POLITISKE BAKTEPPE
Dyreste vannavgifter og byggesaksgebyrer, billigst i landet på omsorg for eldre og syke, dårligst på kommunal service, stor gjeld og tilhørende svært dårlig økonomisk fremtid i følge fylkesmannen. Mot et slikt politisk bakteppe er det viktig at en ny borgerlig ledelse ikke forsøker å gjøre alt med en gang, men presenterer en prioritert handlingsplan for å berge en skakkjørt kommuneøkonomi:
Først kommer skrivebord sakene:
- Stopp all byggesaksbehandling for næringsliv og profesjonelle utbyggere som ikke har fått juridisk bindende tillatelser
- Stopp leieforhandlingene med Vinmonopolet til polet er villig til å betale alle kommunenes kostnader med butikken
- Offentliggjør kontrakten med EuroPark i Son
Deretter kommer saker for natur, miljø og kultur:
- Sykkelvei Son Vestby med Hølen brua. For å beholde den statlige bevilgningen på 4 mill må kommunen straks sørge for de nødvendige kommunale vedtak.
- Gangvei fra Wittustoppen i Son til Saga
- Et års prøveåpning av Kambobommen
- Fjerning av P avgiften i Son
- Gjennomgang mellom Torget og Glenne parken i Son
- Tilbakeføring av hele Elverhøy eiendommen til Hølen
Arbeidet for å øke kvaliteten på kommunale tjenester i Vestby er åpenbart et mer langsiktig prosjekt, men ikke desto mindre viktig område, som krever ledelsens kontinuerlige oppmerksomhet:
- Definerer omsorg, skole og kultur/natur/miljø som kjerneområder for kommunens egen drift
- Øke kvaliteten på kommunale tjenester innen kjerneområdene
- Kritisk gjennomgang av lovens minimums krav utenfor kjerneområdene med forslag til nye enklere saksbehandlings regler
- Full utnytting av mulighetene edb basert saksbehandling gir
- De ansattes medvirkning gjennom organisasjonene og vernetjenesten
Uten en komplett økonomisk oversikt er det ikke mulig å drifte kommunen. Det må være en selvfølge at behandlingen av lovpålagte saker (byggesasker) ikke brukes som økonomisk melkeku, heller ikke privatrettslige forhold som havneleier, som er regionens dyreste:
- Det utarbeides en økonomisk oversikt som viser:
- Terminalbeløp (avdrag og renter) for kommunens gjeld for lånenes løpetid
- Oversikt over andre fasteløpende økonomiske utgifter kommunen er ansvarlig for
- Budsjett og likviditetsoversikt for de nærmeste årene
- Terminalbeløp (avdrag og renter) for kommunens gjeld for lånenes løpetid
- Oversikt over økonomiske konsekvenser på kort og lang sikt av nærings områder i kommunen. Særlig med tanke på kommunens skatteinntekt av virksomhetene, og om virksomhetene dermed er netto økonomiske bidragsytere til kommunen. En historisk oversikt over kommunens kostnader og inntekter ved etablering av næringsområdene er av særlig interesse.
- Oversikt over befolkningens behov for kommunal service innen kjerne områdene i de nærmeste år, og om kommunens tilbud i dag matcher behovet.
Samling om kommunale kjerneområder får konsekvenser for størrelsen og lokaliseringen av administrasjonen:
- Flat administrasjon, basert på gjeninnføring av kommunale fag utvalg
- I bunnen styrerne på de kommunales institusjonene
- På topp er ordføreren i samråd med de tillitsvalgte + økonomi ansvarlig
- Uten mellomledere og staber
- Desentralisert administrasjon lokalisert i kommunens lokalsamfunn
Generelt er å si at kommunene nesten har stått stille i den omstillingen samfunnet ellers har gjennomgått med nettbank, post i butikk og sentralisering av statlige tjenester. Det bør derfor ligge vel til rette for Vestby å søke om statlige midler for å prøve ut nye måter å dekke innbyggernes behov for kommunale tjenester, og stimulering av lokale miljøer.
<< Home