Friday, May 18, 2007

VESTBY SENTERPARTI I POSISJON

Etter åtte år med Ap/Frp styre og ordfører Tom Anders Ludvigsen, er sykkelveien mellom Son og Vestby på den nedlagte jernbanelinjen fortsatt i det blå, og setter ordførerens utsagn om egen handlekraft i et merkelig lys. Hovedproblemet har væt kommunens vingling med hensyn til Hølenbrua.

Det er derfor meget prisverdig at Senterpartiets nye topp Ole Martin Geving i Moss Avis 18.5.07 tar et konkret standpunkt (for bevaring av brua), og skisserer veien mot fullføring av sykkeltraseen. Politikere med konkrete standpunkter før valget er mangelvare i Vestby. På denne bakgrunn er det naturlig å spørre Geving hvordan han ser på kommunens åpning for salg til private av Elverhøy (for å holde oss i Hølen) og Son og Solhøy skoler?

I Son sentrum står naturvern interessene steilt mot utbyggerne i Kiwi/Huitfeldt kvartalet. Går Sp for park eller ytterligere massiv fortetning i strandsonen? Partiets syn på søknad om bruksendring for Coops forretningsbygg, parkeringsavgiften og Klubbens skjebne er viktig for alle med interesse av en bærekraftig utvikling og et levende sentrum i Son. Partiets syn på utvidelse av småbåthavna vil interessere et par hundre velgere som i dag står på venteliste.

Når Geving "kaster seg på oppgaven (med å oppgradere Jernbane viadukten i Hølen)" sender han et signal om forutberegnelighet til velgerne. Etter inneværende periodes politiske kaos er forutsigbarhet kritisk for å vinne valget.