COOPS ”GOD(E) DIALOG MED KOMMUNEN”
COOPS ”GOD(E) DIALOG MED KOMMUNEN”
Direktør i Coop Øst, Geir Olav Opheim uttaler til Moss avis 15.12: ”Butikken på Sletta betyr en helt annen situasjon for oss, enn den vi hadde da Coop NKL besluttet å gå inn som kjøper. For da presiserte både kommunen og forhandlingsutvalget at all handel skulle foregå i Son, ikke legges andre steder.” Med en Kiwi på Sletta, som tar opp handletrafikken før den kommer til Son sentrum, har alle for lengst vært klart at det oppstår ”en helt annen situasjon”, dvs at en Mega på Son havn nord kan være en dårlig ide. Det eneste nye i situasjonen er at ordene nå kommer fra autoritativt Coop hold. Uttalelsen fra Opheim er interessent av to grunner: Dersom handelssenter var en viktig forutsetning, burde Coop sørget for å få den skriftlig i kontrakten. Ordførerens muntlige binding av kommunen var verdiløs, og Coops forsøk på å hindre etablering av konkurrerende butikker er i beste fall patetisk.
Alle kan være enig med direktør Opheim i at: ”Den diskusjonen vi har nå (om utformingen av blokker og butikk), burde ha kommet på et langt tidligere stadium, og ikke etter at alt er besluttet og solgt.” Problemet er at det er Coop selv som har skapt denne situasjonen. Coop har ikke bare lurt befolkningen i Son, men også kommunestyret. Vestby kommune fikk befolkningens samtykke til en ”Snøhetta” reguleringsplan for Follo Trebåtmuseum. Ved å bygge blokker og Mega med parkering på taket, er Coop så fjernet fra utgangspunktet for gjeldende plan som det går an å komme. Derfor bør det ikke komme som en overraskelse for Coop at ”Omtalen til nå har vært ensidig negativ, og … at folk ikke liker det som bygges”.
Den virkelig store bløffen presterer Coop i brev av 29.09.04, hvor de ønsker å ”spisse prosjektets maritime profil med å bygge en mer tradisjonell bryggearkitektur med saltak og møne mot kaifront/strandpromenaden, jfr. bryggene i Bergen og Trondheim. For å kunne gjøre dette er det nødvendig å øke maksimal mønehøyde til
Befolkningen glemmer heller ikke hvordan Coop gikk kommunens ærend med å stenge båtrampen, og hele Son havn nord for parkering. I dag betaler Coop prisen for å trosse kundene og opinionen. Alt for sent fremstår informasjons direktør Kløvstad og Opheim med ydmykhet, men uten selvkritikk, for den folkelig protesten. Bedriftens omdømme er rasert, og Fylkesmannens vedtak i klagesaken kan komme til å koste Coop dyrt. Son har gitt Coop en leksjon i hvordan de ikke skal gå frem i et lokalsamfunn. Uttalelsene fra Coops advokat Arild Haugan til utmeldte medlemmer (www.mer-soon.org) tyder på at det er langt igjen før Coop tar lærdommen inn over seg.
<< Home